Καθυστερήσεις στην ενίσχυση του ΠΝ την ώρα που η Τουρκία απειλεί με εισβολή-Οι κορβέτες, οι MEKO, τα χασομέρια και οι «ειδικοί»

Οι πιέσεις, το οικονομικό «αγκάθι» και η εμφάνιση ξανά των «ειδικών».

Βασίλης Σκουλαράκος

Με φόντο τις τουρκικές προκλήσεις που κλιμακώνονται λόγω και έργω, φτάνοντας στο σημείο η τουρκική ηγεσία να απειλήσει την Ελλάδα ακόμα και με εισβολή σε ελληνικά νησιά, στο ελληνικό «Πεντάγωνο» επικρατεί έντονη κινητικότητα ώστε να προλάβουν οποιαδήποτε ενέργεια πριν καν εκδηλωθεί.

Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία κινούνται σε δύο παράλληλους άξονες, θωρακίζοντας αφενός τα σύνορα σε στεριά, αέρα και θάλασσα και αφετέρου προχωρώντας με μεθοδικές κινήσεις στην εξοπλιστική ενίσχυση των τριών Κλάδων. Μπορεί η Πολεμική Αεροπορία, το Πολεμικό Ναυτικό και ο Στρατός Ξηράς να ανταπεξέρχονται με απόλυτη επιτυχία σε κάθε πρόκληση της Άγκυρας, ωστόσο, όλοι αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν αδυναμίες και ελλείψεις, που βάσει των συνθηκών που διαμορφώνονται θα πρέπει να καλυφθούν άμεσα και χωρίς την παραμικρή προχειρότητα.

Στην κορυφή της ατζέντας βρίσκεται το Πολεμικό Ναυτικό, οι ανάγκες του οποίου είναι τεράστιες και χρήζουν άμεσων και στοχευμένων παρεμβάσεων. Η αναμόρφωση του Στόλου έχει ήδη ξεκινήσει και διαμορφώνεται βάσει της νέας δομής δυνάμεων που έχει διαμορφώσει το ΓΕΝ και έχει εγκρίνει το υπουργείο Άμυνας και ο πρωθυπουργός. Ήδη, με τις 3+1 φρεγάτες Belh@rra ανατρέπονται τα δεδομένα στον συσχετισμό δυνάμεων με την Τουρκία, με τα κορυφαία πλοία να υπόσχονται απόλυτη κυριαρχία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Ωστόσο, είναι δεδομένο πως η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί με ταχείς ρυθμούς και κανένας παράγοντας δεν πρέπει να βάλει φρένο στον σχεδιασμό για εξοπλιστική ενίσχυση, παρά τις νέες συνθήκες που διαμορφώνει η ενεργειακή κρίση και οι δυσκολίες στην οικονομία.

Τι γίνεται με τις ΜΕΚΟ;

Προγράμματα όπως αυτό του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ θα έπρεπε να έχουν αρχίσει να «τρέχουν» από τις αρχές του καλοκαιριού, με το Πολεμικό Ναυτικό να τονίζει πως το ζήτημα πρέπει να κλείσει… χθες και τα τέσσερα πλοία να μπουν στα ναυπηγεία άμεσα. Οι ίδιοι άλλωστε ξέρουν καλύτερα από τον καθένα πως για να μπει ένα πλοίο στα… πιτς και να ολοκληρωθούν οι εργασίες αναβάθμισης, θα απαιτηθούν σχεδόν δύο χρόνια. Περιθώρια λοιπόν για αδικαιολόγητες αδράνειες δεν υπάρχουν και με δεδομένο ότι οι Belh@rra (σ.σ. και οι κορβέτες πιθανότατα) θα έρθουν το 2025, οποιαδήποτε καθυστέρηση μπορεί να έχει επιπτώσεις στην επιχειρησιακή δράση του Στόλου μας.

Άρα, πού και γιατί κολλάει το ζήτημα; Όπως είπαμε, το Πολεμικό Ναυτικό έχει διαμορφώσει πλήρως το πλάνο του για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, έχοντας λάβει και την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας, με την αναβάθμιση των πλοίων να τους δίνει «ζωή» για τουλάχιστον 15 ακόμα χρόνια. Οι εργασίες εκσυγχρονισμού θα πραγματοποιηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία και το κόστος θα φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ, ποσό ικανοποιητικό, με δεδομένο ότι πρόκειται για τέσσερα πλοία που θα λάβουν σημαντικές ενισχύσεις. Τι απομένει λοιπόν; Η εταιρεία που θα αναλάβει το έργο. Η γερμανική πρόταση της κοινοπραξίας KMS-ThalesNederlands, κατασκευάστριας εταιρείας των ΜΕΚΟ φέρεται να ήταν η πιο συμφέρουσα για το Πολεμικό Ναυτικό, με τους Γάλλους όμως της Naval Group να έχουν εξαιρετική αντιπρόταση, επίσης δελεαστική για το ΓΕΝ. Στο παιχνίδι μπήκαν βεβαίως και οι Αμερικανοί της Lockheed Martin, ασκώντας κατά πάγια τακτική τους πιέσεις και σε άλλους παράγοντες για να πάρουν (και) αυτή τη δουλειά. Μάλιστα, οι ΗΠΑ φέρονται να επαναφέρουν στο παρασκήνιο και την πρότασή τους για απόκτηση ενδιάμεσων λύσεων από τη χώρα μας, όπως τα θηριώδη καταδρομικά Ticonderoga, πλοία που ναι μεν είναι πανίσχυρα, αλλά το Πολεμικό Ναυτικό έχει ξεκάθαρες ανάγκες και βάσει αυτών θα προχωρήσει τις αγορές του.

Τι εννοούμε; Πριν πάρουμε τις φρεγάτες Balh@rra, το Πολεμικό Ναυτικό είχε ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους πως χρειάζεται πλοία με έμφαση στην αεράμυνα περιοχής, εξαιρετικές δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, προηγμένο ραντάρ, ταχύτητα και ευελιξία, ώστε να ελέγχουν πλήρως όχι μόνο τον εναέριο και θαλάσσιο χώρο του Αρχιπελάγους, αλλά και της Ανατολικής Μεσογείου. Η εισήγηση του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη ήταν ξεκάθαρη και απολύτως σαφής από την πρώτη στιγμή: Γαλλικές φρεγάτες Belh@rra, οι καλύτερες φρεγάτες του κόσμου. Αυτές που πληρούν όλες τις ανάγκες και απαιτήσεις του ελληνικού Στόλου. Ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, έκαναν το αυτονόητο. Έδειξαν απόλυτη εμπιστοσύνη σε αυτούς που έχουν την καλύτερη εικόνα, την καλύτερη γνώση, την καλύτερη αντίληψη των αναγκών του Στόλου μας. Και φυσικά, αυτοί είναι οι επικεφαλής του Πολεμικού Ναυτικού. Έδωσαν λοιπόν το «πράσινο φως» για την απόκτηση των κορυφαίων φρεγατών παγκοσμίως, με τη συμφωνία με τους Γάλλους να περιλαμβάνει πολλαπλά οφέλη σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο.

Το Πολεμικό Ναυτικό λοιπόν είχε σαφή θέση εξ αρχής και για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, προτείνοντας – σύμφωνα με πληροφορίες – αναβάθμιση των δύο από τις τέσσερις φρεγάτες και άλλες δύο να πάρουν σταδιακά τον ρόλο των εκπαιδευτικών πλοίων. Οι συμφέρουσες τιμές για εκσυγχρονισμό και των τεσσάρων πλοίων οδήγησαν σε δεύτερες σκέψεις, αν και επισημαίνεται από πηγές του Στόλου πως το ρίσκο είναι μεγάλο, και από οικονομικής άποψης και από επιχειρησιακής.

Γιατί δεν ανακοινώνονται οι κορβέτες;

Βασικός παράγοντας στην επιχειρησιακή εξίσωση είναι επίσης και ο χρόνος, με δεδομένη την κατάσταση που διαμορφώνεται στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Για το λόγο αυτό άλλωστε το Πολεμικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ και τη ΓΔΑΕΕ ολοκλήρωσε σε χρόνο ρεκόρ τη συμβασιοποίηση των Belh@rra, με τις δύο πρώτες φρεγάτες να είναι ήδη στα μπλοκς της Naval Group και να ετοιμάζονται. Ανάλογη τακτική επιθυμεί η ηγεσία του ΓΕΝ να ακολουθηθεί και στην απόκτηση των κορβετών, ώστε μέχρι το 2025 το Πολεμικό Ναυτικό να έχει βάλει στη φαρέτρα του τουλάχιστον έξι ολοκαίνουργιες μονάδες επιφανείας.

Αν και το ζήτημα των κορβετών έπρεπε επίσης να έχει τελειώσει εδώ και μήνες και τώρα να βρισκόμασταν στη διαδικασία συμβασιοποίησης, η πολιτική ηγεσία ανέκρουσε πρύμναν, δίνοντας παράταση στην αγωνία των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού. Όπως έχουμε γράψει, τρεις είναι οι «μνηστήρες» που κατέθεσαν προτάσεις που ικανοποιούν απόλυτα το Πολεμικό Ναυτικό. Οι Γάλλοι με τις κορυφαίες κορβέτες Gowind της Naval Group (κατασκευάστρια εταιρεία και των φρεγατών Belh@rra), οι Ιταλοί που υποστηρίζονται και από ΗΠΑ με τις πανίσχυρες κορβέτες FCX-30 γνωστές ως κλάσης Doha, της εταιρείας Fincantieri, αλλά και οι Ολλανδοί με τις κορβέτες Sigma 10514 της Damen.

Ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης εξέτασε με κάθε λεπτομέρεια όλα τα υποψήφια πλοία, αναλύοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, τις δυνατότητές τους σε κάθε σενάριο ναυτικού πολέμου, τον οπλισμό τους, τους χρόνους παράδοσης, την μετέπειτα υποστήριξη και φυσικά το κόστος. Όπως επισημαίνουν πηγές του ελληνικού «Πενταγώνου», όλες οι προτάσεις καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού και όποια κορβέτα και αν επιλεγεί στο Πολεμικό Ναυτικό θα είναι απολύτως ικανοποιημένοι.

Αν και το παρασκήνιο είναι έντονο, με πολλούς παράγοντες να επιχειρούν να εμπλακούν στην εξίσωση της απόκτησης κορβετών, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού διαμηνύουν σαφώς πως η δική τους εισήγηση προς την πολιτική ηγεσία έγινε με μοναδικό κριτήριο τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, τις οποίες τονίζουμε ξανά πως αυτοί γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα. Και αυτό σέβεται απόλυτα και ο υπουργός Άμυνας, ο οποίος έχει διαμηνύσει προς την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού πως η «δουλειά» για τις κορβέτες θα τελειώσει πολύ σύντομα και μάλιστα με την καλύτερη και πιο συμφέρουσα λύση για τον ελληνικό Στόλο.

Είναι δεδομένο ότι η εξοπλιστική ενίσχυση θα πρέπει να τρέξει και τα προγράμματα να μην επηρεαστούν από τις οικονομικές αναταράξεις. Οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, της Ανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου, δεν επιτρέπουν κωλυσιεργίες και αναβολές. Η κατάσταση είναι και θα γίνει ακόμα πιο επικίνδυνη, ας είμαστε προετοιμασμένοι και μακριά από παράγοντες που με την άγνοιά τους και την απόπειρα εξυπηρέτησης συμφερόντων προκαλούν επικίνδυνες καθυστερήσεις.

ΠΗΓΗ: newsbomb.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια