Διόδια: Αυτός είναι ο χάρτης με τις νέες τιμές από 1ης Ιανουαρίου 2024 (ΓΡΑΦΗΜΑ)

Αυξημένες κατά περίπου 7% - Όλες οι αλλαγές από το νέο έτος

Γιώργος Λιάλιος

Τις νέες τιμές των διοδίων, που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου, δημοσίευσαν οι έξι παραχωρησιούχοι των εθνικών οδών στη χώρα μας. Όπως συμφωνήθηκε με το υπουργείο Υποδομών, οι αυξήσεις κυμαίνονται από 7% έως 7,5% –αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι η διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης για ένα Ι.Χ. αυξάνεται κατά 2,20 ευρώ και η διαδρομή Αθήνας – Ιωαννίνων (μέσω της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου) κατά 2,75 ευρώ.

Οι παραχωρησιούχοι προχώρησαν τις προηγούμενες ημέρες στη δημοσίευση των νέων τιμών των διοδίων μέσω καταχωρίσεων σε εφημερίδες ή ανακοίνωσης στην ιστοσελίδα τους.

Οι αυξήσεις κατά μέσον όρο κυμαίνονται μεταξύ 7%-7,5%, το οποίο ανάλογα με το ύψος του αρχικού διοδίου και την κατηγορία του οχήματος ποικίλλει από 0,10 ευρώ (στις μοτοσικλέτες στα διόδια Βελιγοστής Αρκαδίας) έως 4,5 ευρώ (στα λεωφορεία άνω των 40 θέσεων στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου).

Λόγω των αυξήσεων αυτών, από το νέο έτος για ένα αυτοκίνητο:

Η διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης (συμπεριλαμβανομένων των διοδίων Μαλγάρων, τα οποία ανήκουν στην Εγνατία Οδό) θα κοστίζει 33,55 ευρώ από 31,35 ευρώ σήμερα (αύξηση 7%).

Η διαδρομή Αθήνας – Πάτρας θα κοστίζει 12,60 ευρώ από 11,80 ευρώ σήμερα (αύξηση 6,8%).

Η διαδρομή Αθήνας – Καλαμάτας θα κοστίζει 15 ευρώ από 13,95 σήμερα (αύξηση 7%).

Η διαδρομή Αθήνας – Ιωαννίνων μέσω γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου θα κοστίζει 41 ευρώ από 38,25 ευρώ σήμερα (αύξηση 7,2%).

Η διαδρομή Αθήνας – Τρικάλων (μέσω Ε65) θα κοστίζει 19,35 ευρώ από 17,95 ευρώ σήμερα (αύξηση 7,6%).

Δύο παράγοντες

Όπως αποκάλυψε η «Κ» (βλ. 1/12/2023), οι μεγάλες αυξήσεις φέτος οφείλονται σε δύο παράγοντες: στην πολύ μεγάλη άνοδο πέρυσι του δείκτη τιμών καταναλωτή (με βάση τον οποίο υπολογίζεται η ετήσια αναπροσαρμογή στα διόδια) και στη μη επιβολή αύξησης την προηγούμενη χρονιά, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών.

Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης αυξήθηκε το 2023 κατά 1,6% σε σχέση με το 2022. Σ’ αυτή την αύξηση προστέθηκε το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022 –που ήταν 12%–, δηλαδή 6%. Επομένως, η συνολική αύξηση που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2024 αποφασίστηκε να είναι 7,6%. Ωστόσο, οι τιμές των διοδίων στρογγυλοποιούνται (συνήθως προς τα κάτω) για πρακτικούς λόγους και επομένως με αυτόν τον τρόπο προκύπτουν κάθε χρόνο οι τελικές τιμές.

Και τα επόμενα δύο χρόνια

Τα διόδια θα είναι αυξημένα και τα επόμενα δύο χρόνια. Όπως συμφωνήθηκε, οι παραχωρησιούχοι θα «απορροφήσουν» ένα μικρό μέρος (το 2%) της αύξησης του 2023 (12%) και το υπόλοιπο θα επιβαρύνει τα διόδια του 2025 και του 2026 (θα προστίθεται 2% κάθε έτος στην αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή). Αυξήσεις δεν θα επιβληθούν από την 1η Ιανουαρίου 2024 στα διόδια της Αττικής οδού και της Εγνατίας.

Στη μεν Αττική οδό ήταν επιλογή της εταιρείας, προκειμένου να καθυστερήσει την απόδοση του κέρδους (IRR) και να εξαντλήσει το χρονικό περιθώριο που υπήρχε στη σύμβαση (λήγει τον Οκτώβριο του 2024).

Στη δε Εγνατία οδό (συν τους κάθετους άξονές της και την υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου – Πρέβεζας), που ανήκει στο Δημόσιο, τα τελευταία χρόνια δεν έχουν επιβληθεί αυξήσεις, παρά μόνον αναπροσαρμογές έπειτα από ίδρυση νέων σταθμών διοδίων. Η Εγνατία βρίσκεται υπό ιδιωτικοποίηση και νομοθετική ρύθμιση του 2018 προβλέπει ότι πριν από την υπογραφή σύμβασης θα πρέπει να αυξηθούν οι τιμές των διοδίων, χρεώνοντας αντί για 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο σήμερα, 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Ωστόσο, η διαδικασία παραχώρησης σε ιδιώτη έχει εδώ και μήνες «παγώσει» γιατί έπρεπε να επιλυθούν ζητήματα που αφορούσαν τη χρηματοδότησή της. Η υπογραφή της αναμένεται εντός του 2024.

Κλικ για μεγέθυνση:

ΠΗΓΗ: kathimerini.gr

Δημοσίευση σχολίου

4 Σχόλια

  1. Αφού είδαμε τον Δένδια μαζί με την "κομψή" σύζυγό του, όλα καλά, αυξήστε τα όλα αντέχουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εμφανέστατα σε 2 περιπτώσεις χωρίς να είναι οι μόνες, δείχνει να έχει χαθεί ο έλεγχος και η εποπτεία του Κράτους:
    α.Στη περίπτωση των Διοδίων - τα περισσότερα και ακριβότερα στην Ευρώπη σε αρκετά έτοιμα οδικά έργα που χρηματοδοτήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από Ελληνες φορολογούμενους πέραν από τα ετήσια μας τέλη κυκλοφορίας.
    β.Στις Τράπεζες που χρεώνουν ότι θέλουν και οι οποίες ανακεφαλαιοποιήθηκαν τελευταία 3-4 φορές ξανά με χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.
    ΚΑΙ στις 2 περιπτώσεις ΜΟΝΑ ΖΥΓΑ δικά τους.Τα χειρότερα δεν τα είδαμε ακόμη ΚΑΙ ας επαίρονται κάποιοι ΓΙΑ για Οικονομική Ανάπτυξη.
    Είναι γνωστό τοις πάσι, ότι όπου ευημερούν οι Αριθμοί, δυστυχούν οι Άνθρωποι...{βασικό οικονομικό αξίωμα}..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κόψαμε να πηγαίνουμε και στην οικογένεια μας να δούμε τι άλλο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή