«Ανάσα» με τα NH-90 – Ενίσχυση Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων

Το ζήτημα τόσο της υποστήριξης των πανίσχυρων ελικοπτέρων όσο και της απόκτησης των τελευταίων έξι αποτελούσε «πληγή» από το 2003 όταν υπεγράφη η πρώτη σύμβαση

του Κώστα Σαρικά

Οριστικό τέλος στο σήριαλ ετών και ταυτόχρονα μεγάλη «ανάσα» για την Αεροπορία Στρατού και συνολικά για τις Ένοπλες Δυνάμεις δίνει η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου να εγκρίνει την έκτη τροποποίηση της περιβόητης σύμβασης 034Α/03 για την προμήθεια και των τελευταίων έξι από τα συνολικά είκοσι ελικόπτερα NH-90. Το ζήτημα τόσο της υποστήριξης των πανίσχυρων ελικοπτέρων όσο και της απόκτησης των τελευταίων έξι αποτελούσε «πληγή» από το 2003 όταν υπεγράφη η πρώτη σύμβαση. Το κόστος απόκτησής τους άγγιξε τα 660 εκ. ευρώ με το πρώτο ελικόπτερο να προσγειώνεται στις εγκαταστάσεις του 2ου ΤΕΑΣ στην Πάχη Μεγάρων το 2011. Θα κάλυπταν πολλαπλές ανάγκες και μάλιστα 4 από αυτά προορίζονταν σε μόνιμη βάση να υποστηρίξουν τις Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων.

Ακολούθησε μια μακρά περίοδος με σχεδόν και τα δεκατέσσερα νεοαποκτηθέντα ελικόπτερα να παραμένουν καθηλωμένα την ώρα που είχε «παγώσει» η παραλαβή των υπόλοιπων έξι για να συμπληρωθεί ο αριθμός των είκοσι σύμφωνα με τη αρχική σύμβαση. Και μάλιστα με το Ελληνικό δημόσιο να πληρώνει χρήματα ακόμα και για την αποθήκευση ελικοπτέρων τα οποία δεν είχε καν παραλάβει.

Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα η Αεροπορία Στρατού θα είχε επιχειρησιακά και τα είκοσι ελικόπτερα από το 2016 εάν είχε προχωρήσει κανονικά η υλοποίηση της σύμβασης. Η Ελληνική πλευρά όμως εγκατέλειψε τις συμβατικές υποχρεώσεις της ένα χρόνο νωρίτερα με αποτέλεσμα όχι απλά να μην παραλάβει όλα τα ελικόπτερα αλλά και να επωμιστεί ρήτρα 31 εκ ευρώ. Και την ίδια ώρα όσα NH90 είχαν ήδη αποκτηθεί να καθηλώνονται από έλλειψη ανταλλακτικών και υποστήριξης.

Πέντε τροποποιήσεις έγιναν στην αρχική σύμβαση χωρίς αποτέλεσμα με την «πληγή» να μην επουλώνεται και την Αεροπορία Στρατού να μην μπορεί να επιχειρήσει με ελικόπτερα τα οποία είχε ήδη αποκτήσει. Η λύση επήλθε έπειτα από μεσολάβηση του Γάλλου προέδρου Μακρόν και ενώ το ζήτημα είχε τεθεί από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Ήδη η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων είχε προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία για να βρεθεί διέξοδος με μια ακόμη τελευταία τροποποίηση της σύμβασης. Ώστε να ανοίξει η ροή ανταλλακτικών και να αυξηθούν επιτέλους οι διαθεσιμότητες.

Τα NH90 χαρακτηρίζονται ως υπερπολύτιμα για τις Ένοπλες Δυνάμεις αφού αποτελούν από τα πλέον σύγχρονα ελικόπτερα Ειδικών Επιχειρήσεων ιδανικά για το δύσκολο περιβάλλον του Αιγαίου. Με δυνατότητα να μεταφέρουν 20 κομάντος κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες μέσα σε ελάχιστο χρόνο και στο τελευταίο ακριτικό νησί. Η ταχύτητα των 160 κόμβων τους επιτρέπει να φτάσουν από την Αττική στην Καλόλιμνο ή στις Οινούσσες σε λιγότερο από μία ώρα ενώ μπορούν να προσεγγίσουν χωρίς ενδιάμεση στάση το Σύμπλεγμα του Καστελόριζου σε μόλις μιάμιση ώρα.

Εξοπλισμένα με ότι πιο σύγχρονο υπάρχει σε ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνιών και ναυτιλίας. Διαθέτουν προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ, σύστημα εντοπισμού εκτόξευσης βλημάτων και σύστημα εκτόξευσης θερμοβολίδων (flares) και αερόφυλλων (chaffs). Με δύο πανίσχυρους κινητήρες τα Γαλλικά ελικόπτερα πετούν με απόλυτη αξιοπιστία ημέρα και νύχτα. Η καθήλωση των NH-90 είχε ως αποτέλεσμα την επιπλέον καταπόνηση των Chinook τα οποία ανέλαβαν να σηκώσουν ολόκληρο το «βάρος» της επιχειρησιακής εκπαίδευσης αλλά και των μεταφορών. Στα σχέδια του ΓΕΕΘΑ και του Αρχηγού Κωνσταντίνου Φλώρου είναι η αξιοποίηση των NH-90 στη νέα Διοίκηση Ειδικού Πολέμου με δύο σε πρώτη φάση ελικόπτερα και σταδιακά να αυξάνεται ο αριθμός όσο ανεβαίνει και η διαθεσιμότητά τους.


ΠΗΓΗ: newpost.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια