Μπορεί ένας στρατιωτικός εν’ ενεργεία να ασκεί ιδιωτικό έργο ή εργασία;


Γιάννης Καρούζος*

Με τις σαφείς και κατηγορηματικές διατάξεις του Ν.Δ 1400/1973, δεν είναι κατά νόμο δυνατή η άσκηση εκ μέρους των εν ενεργεία αξιωματικών των Ένοπλων Δυνάμεων επ’ αμοιβή ιδιωτικού έργου ή εργασίας ή βιοποριστικού επαγγέλματος (Γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους υπ’ αριθμ. 507/2008, 171/2006, 535/2004 κ.α.). Οι ίδιες διατάξεις θέσπισαν ωστόσο και ρητές εξαιρέσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες αυτών (μουσικούς, υγειονομικούς). Συγκεκριμένα στο αρ. 63 παρ.3 και 4 του Ν.Δ 1400/1973 προβλέπονται τα εξής :

«3. Απαγορεύεται εις τους εν ενεργεία αξιωματικούς:

α) Η επ` αμοιβή άσκησις ιδιωτικού έργου ή εργασίας, ή άσκησις παντός βιοποριστικού επαγγέλματος.

β) Η συμμετοχή εις συνεταιρισμούς επιδιώκοντας κερδοσκοπικούς σκοπούς.

γ) Η συμμετοχή εις Συνδέσμους, Σωματεία, Ιδρύματα κλπ έχονται σκοπούς επιστημονικούς, μορφωτικούς ή εκπολιτιστικούς, άνευ προηγουμένης εγκρίσεως του Αρχηγού Ενόπλων Δυνάμεων.

δ) Η κατάληψη οποιασδήποτε θέσης στον δημόσιο τομέα, εκτός Ενόπλων Δυνάμεων. Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται για το σύνολο του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εφόσον δεν προβλέπεται διαφορετικά σε ειδικές διατάξεις.

4. Κατ` εξαίρεσιν επιτρέπεται:

α) Εις τους Υγειονομικούς αξιωματικούς η άσκησις του ιατρικού επαγγέλματος ιδιωτικώς κατά τας εκτός υπηρεσίας ώρας, συμφώνως προς την ιατρικήν δεοντολογίαν, κατά τας διατάξεις του περί κώδικος ασκήσεως του ιατρικού επαγγέλματος νόμου, κατόπιν εγκριτικής διαταγής του Αρχηγού του οικείου Κλάδου, δυναμένου να εκχωρήση το δικαίωμα τούτο εις τους διοικητάς των Σχηματισμών.

β) Εις τους αξιωματικούς του Μουσικού Σώματος η δημοσία διεύθυνσις ορχηστρών ή η παιάνισις εις ιδιωτικάς ορχήστρας και θέαματα επ` αμοιβή, εν πολιτική περιβολή, κατόπιν εγκριτικής διαταγής του οικείου Σχηματισμού.

γ) Εις τους εν ενεργεία αξιωματικούς να διδάσκουν εις δημοσίας ή ιδιωτικάς σχολάς ή εκπαιδευτικά εν γένει ιδρύματα κατόπιν αδείας των οικείων Αρχηγείων, δυναμένων να εκχωρήσουν το δικαίωμα τούτο εις τους Διοικητάς Σχηματισμών.»

Σύμφωνα με γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι παραπάνω απαγορεύσεις δεν αντίκεινται στις διατάξεις του Συντάγματος, διότι δικαιολογούνται από τις ανάγκες της στρατιωτικής υπηρεσίας, οι οποίες απαιτούν τη διαρκή ετοιμότητα των στρατιωτικών, ώστε αυτοί απερίσπαστοι να ασκούν αποτελεσματικά τα καθήκοντά τους. Λόγω ακριβώς του χαρακτήρα και της αποστολής της στρατιωτικής υπηρεσίας, που αναφέρεται στην υπεράσπιση της χώρας από εξωτερικούς κινδύνους, ο νομοθέτης έχει υποχρέωση να κατοχυρώσει το αξιόμαχο των ένοπλων δυνάμεων στο επίπεδο στελεχώσεως και λειτουργίας τους με την εξασφάλιση της αποκλειστικής απασχόλησής τους και κυρίως των αξιωματικών και μάλιστα ορισμένων ειδικοτήτων. Τα παραπάνω συνιστούν λόγους δημοσίου συμφέροντος, αφού συμβάλλουν στη διατήρηση της δημόσιας ασφάλειας και δημόσιας τάξης και ως τούτου συνιστούν θεμιτό περιορισμό δικαιωμάτων, που προβλέπονται από τις προαναφερόμενες συνταγματικές διατάξεις.

Συμπερασματικά, η επ’ αμοιβή άσκηση ιδιωτικού έργου από τους υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις στρατιωτικούς, πέραν των προαναφερόμενων εξαιρέσεων, συνιστά απόλυτο ασυμβίβαστο και ρητά απαγορεύεται.

* Ο Γιάννης Καρούζος είναι δικηγόρος-εργατολόγος. Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής Αθηνών και Μεταπτυχιακός Διπλωματούχος της Σχολής Εργατικού και Συνδικαλιστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Τεργέστης στην Ιταλία, με ειδίκευση στο Εργατικό Δίκαιο, Εργασιακές Σχέσεις, Ευρωπαϊκό Εργατικό Δίκαιο, Δίκαιο Κοινωνικής Ασφάλισης. Έχει πολύχρονη εμπειρία και πείρα συμβουλεύοντας δεκάδες Σωματεία Εργαζομένων και Επιχειρήσεις σε εργασιακά θέματα. Διατέλεσε Σύμβουλος σε τρία Υπουργεία της Ελληνικής Δημοκρατίας και υπήρξε επί έτη ενεργό μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας. Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Εργατικού Δικαίου και Κοινωνικής Ασφάλισης. Είναι Μεσολαβήτης, Μέλος του Σώματος Μεσολαβητών του Οργανισμού Μεσολάβησης Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Υπήρξε επίσης σύμβουλος στην Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της Ελλάδος (Ο.Κ.Ε). Δημοσιεύει άρθρα και μελέτες σε νομικά περιοδικά εργατικού δικαίου και εργασιακών σχέσεων και σε εφημερίδες.

ΠΗΓΗ: fpress.gr

Δημοσίευση σχολίου

6 Σχόλια

  1. Έχει πλέον ωριμάσει έως σαπίσει το φρούτο της απασχόλησης εκτός ΕΔ όλων των υγειονομικών. Εδώ και τώρα κατάργηση και πίσω στις ΕΔ. Όποιος δεν θέλει, να πληρώσει στο ατόφιο την υπηρεσία και άντε στο καλό. Αλλιώς σκάσε και κολύμπα. Όταν ΟΛΑ μα όλα τα έξοδα τα πληρώνει η πατρίδα μέχρι και εξωτικές ειδικότητες που άλλος πολίτης ιατρός ούτε να ονειρευτεί μπορεί, δεν μπορείς να έχεις μόνο απαιτήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχεις απόλυτο δίκιο αλλά όσο οι γιατροί των ΕΔ αποφαίνονται για την υγειονομική καταλληλότητα των στρατιωτικών, θα συνεχίσουν να υπάρχουν φαινόμενα συναλλαγής. Η ηγεσία δεν πειράζει τα κεκτημένα των γιατρών (ωράριο 09:00-13:00, νοσηλεία περιστατικών "ειδικού ενδιαφέροντος" στα στρατιωτικά νοσοκομεία, απογευματινά ιατρεία με πελάτες που κανονικά είναι δικαιούχοι των στρατιωτικών νοσοκομείων) και οι γιατροί δεν πετσοκόβουν τους ακατάλληλους, ειδικά τους υψηλόβαθμους και όσους εισπράττουν επιδόματα κινδύνου - πτητικό, καταδυτικό, πτωτικό κλπ. Πρέπει να απαγορευτεί άμεσα στους στρατιωτικούς γιατρούς να έχουν ιδιωτικά ιατρεία, ειδικά στις υπερκορεσμένες μεγάλες πόλεις. Στα απομακρυσμένα μέρη (νησιά, ορεινά), να επιτρέπεται μόνο κατόπιν άδειας του τοπικού ιατρικού συλλόγου και βάσει της αριθμητικής επάρκειας των ιατρικών ειδικοτήτων. Τα δε στρατιωτικά νοσοκομεία να μην διοικούνται από στρατιωτικούς αλλά από ιδιώτες που θα προσλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ και θα έχουν συγκεκριμένους ετήσιους στόχους να επιτύχουν (π.χ. τήρηση προϋπολογισμού, χρόνοι αναμονής για ραντεβού, πλήθος εξετάσεων στα εξωτερικά ιατρεία, πλήθος χειρουργικών επεμβάσεων, ικανοποίηση ασθενών, συμμόρφωση με διεθνή πρότυπα ISO κλπ). Τα αναγκαία metrics είναι ήδη καθορισμένα , αφού η διοίκηση μονάδων υγείας είναι επιστημονικό πεδίο της διοικητικής. Οι διοικητές των στρατιωτικών νοσοκομείων δεν χρειάζεται να είναι ικανοί χειρουργοί, ούτε να τα έχουν καλά με τους συμμαθητές τους για να μην τους σαμποτάρουν, ούτε να βιάζονται να δείξουν έργο μέχρι τον επόμενο Μάρτιο πριν τους αποστρατεύσει η επόμενη κυβέρνηση.
    Θα μου πείς "τα ίδια ισχύουν και για την ηγεσία των ΕΔ". Ο καλός καταδρομέας δεν είναι κατ' ανάγκη κατάλληλος για ΑΓΕΣ ούτε ο μπαστουνάς έχει τις επιτελικές ικανότητες για να χειρστεί την ευρεία γκάμα των θεμάτων του ΓΕΑ, αλλά δυστυχώς εκεί δεν υπάρχουν εναλλακτικές στον ιδιωτικό τομέα, οπότε πορευόμαστε μ' αυτούς που έχουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οπότε με αυτά που μας λέτε, οι υπαξιωματικοί και οι Ανθυπασπιστές, μπορούν να εργάζονται, επειδή και οι δυο αυτές κατηγορίες ΔΕΝ ανήκουν στους Αξιωματικούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υπαρχει ενα ερωτημα που ο κ. Καρουσος θα μπορουσε να απαντησει. Αποστρατευεται ενας Αξκος και εργαζεται νομιμα καταβαλοντας τις προβλεπομενες εισφορες κλπ στον ιδιωτικο τομεα για ενα χρονικο διαστημα. Μεταγενεστενα και μετα απο προσφυγη του, ο χρονος αυτος που εχει εργασθει στον ιδιωτικο τομεα αναγνωριζεται σαν χρονος διοικητικης αποκαταστασης και σαν συνεπεια μερος του Χρονου Πραγματικης Συνταξιμης Στρατιωτικης Υπηρεσιας. Φαινεται λοιπον οτι οσοι εμπιπτουν σε αυτη την κατηγορια ΔΕΝ μπορουν να αναγνωρισουν το χρονο αυτο (του ιδιωτικου τομεα) ? διοτι θα φαινεται (μετα απο την διοικητικη αποκατασταση) οτι εργαζονται σε δυο θεσεις για τις οποιες υπαρχει ασυμβιβαστο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ακόμα ,μετά από πόσα χρόνια ,δεν εχω καταλάβει ποιο είναι το σκεπτικό της απόφασης του 2008. Και γιατί αυτές οι δύο συγκεκριμένες κατηγορίες κι όχι άλλη (καθηγητής ξένης φιλολογίας σε φροντιστήριο π.χ.) Είναι πολλές οι κατηγορίες που το κυνηγούν αυτό. Αν έπρεπε να επιτραπεί να εργάζεται ο ένστολος γενικά,θα έπρεπε να ισχύει για όλους ή για κανέναν,όχι μόνο για πολύ λιγους,που, μεταξύ μας,η γνώση που βασίζονται οι συγκεκριμένοι αποκτήθηκε μέσω της υπηρεσίας τους,κι όχι στη δημόσια εκπαίδευση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή