Υπόμνημα Προέδρου ΕΑΑΑ προς Αρμόδια Επιτροπή Βουλής για Πολυνομοσχέδιο ΕΔ–Τι αναφέρει

Υπόμνημα Προέδρου ΕΑΑΑ προς Αρμόδια Επιτροπή Βουλής για Πολυνομοσχέδιο ΕΔ–Τι αναφέρει

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΑΑΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΔ

Κύριε Πρόεδρε,

Κύριε υπουργέ, κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας εισάγει εκτεταμένες ρυθμίσεις που επηρεάζουν το ανθρώπινο δυναμικό, τη θητεία, την εφεδρεία και τη διοικητική λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων. Δυστυχώς, πολλές από αυτές κινούνται χωρίς επαρκή μελέτη, χωρίς μεταβατικό πλαίσιο και με σοβαρές επιπτώσεις στο ηθικό φρόνιμα και την επιχειρησιακή ικανότητα τον Ενόπλων Δυνάμεων.

Επί του άρθρου 8: Ιεραρχία και αρχαιότητα αξιωματικών.

Επί της αρχαιότητας τον αξιωματικών Άρθρο 8 και τον παραγραφών 3αε 3βε και 3γε διαφοροποιείται από τον νόμο 3883/10 χωρίς ανάλυση και εκτίμηση για τα προβλήματα που πιθανόν να δημιουργηθούνε στην εκτέλεση της υπηρεσιακής αποστολής σε διακλαδικό επίπεδο και σε επίπεδο επιτελείου. Δεδομένου ότι δεν λαμβάνετε υπόψη ο σχεδιασμός απομείωσης.

Επί του άρθρου 8 παράγραφος 4β, η αρχαιότητα μεταξύ του Γενικού Επιθεωρητή Στρατού, του Υπαρχηγού ΓΕΣ, του Αρχηγού Στόλου και του Αρχηγού Τακτικής Αεροπορίας καθορίζεται από την ημερομηνία τοποθέτησής τους Ποιος είναι ο λόγος που εντάσσεται στο πλαίσιο ο υπαρχηγός του ΓΕΣ και μάλιστα σε επιχειρησιακό επίπεδο όπως ο αρχηγός στόλου και αρχηγός τακτικής αεροπορίας.

Το άρθρο εισάγει ένα εξαιρετικά σύνθετο και πολυεπίπεδο σύστημα αρχαιότητας, με πολλαπλές εξαιρέσεις, κατηγοριοποιήσεις και διαφοροποιήσεις μεταξύ Κλάδων, Σωμάτων και προελεύσεων.

Αντί να ενισχύεται η σαφήνεια και η ενότητα, δημιουργείται σύγχυση, άνιση μεταχείριση και αυξημένο έδαφος για ενστάσεις και δικαστικές προσφυγές, υπονομεύοντας την πειθαρχία και τη θεσμική συνοχή.

Δημιουργία Σώματος Υπαξιωματικών (Μέρος Γ΄ – άρθρο 32 και άρθρο 39).
Προέλευση και βαθμοί μόνιμων υπαξιωματικών – Καταληκτικοί βαθμοί μόνιμωνυπαξιωματικών


Η αιφνίδια και ακραία επιλογή κατάργησης έξι βαθμών από το βαθμολόγιο των Υπαξιωματικών έχει προκαλέσει έντονη αναστάτωση στα υπηρετούντα στελέχη, καταρρακώνοντας το ηθικό και το υψηλό φρόνημα που τα χαρακτήριζε έως σήμερα. Η απότομη ανατροπή των δεδομένων αυτών, χωρίς μεταβατικό στάδιο ή δυνατότητα επιλογής, συνιστά δυσμενή αναδρομική ρύθμιση και αγγίζει τα όρια της αντισυνταγματικότητας. Ουσιαστικά προσβάλλει την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και προκαλεί σοβαρές συνέπειες στη σταδιοδρομία όλων των κατηγοριών προσωπικού. Το νέο μοντέλο Υπαξιωματικών που παρουσιάζει το ΥΠΕΘΑ χρήζει ολοκληρωτικής αναθεώρησης.

Σύμφωνα με την εμπειρία μας και τις ευθύνες που έχουμε αναλάβει κατά τη διάρκεια της θητείας μας στην Πολεμική Αεροπορία, ουδέποτε διαπιστώθηκε ότι υπήρχε πρόβλημα «αντίστροφης πυραμίδας».

Αντιθέτως, η υπηρεσιακή, διοικητική και επιχειρησιακή προσφορά των υπαξιωματικών μας, σε όλες τις βαθμίδες στις οποίες υπηρέτησαν, υπήρξε άριστη, αξιόμαχη και απολύτως απαραίτητη.

Σε καμία περίπτωση δεν προέκυψε ζήτημα διάρθρωσης, όπως επικαλείται ο νέος νόμος, ούτε πρόβλημα «πυραμίδας». Αντιθέτως, η συσσωρευμένη εμπειρία τους σε όλα τα επίπεδα υπηρεσίας κρίνεται αναντικατάστατη και απαραίτητη για τη λειτουργία της Πολεμικής Αεροπορίας.

Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να προβείτε στην υλοποίηση του υφιστάμενου σχεδίου νόμου, αλλά να διασφαλιστεί η εξέλιξη των στελεχών με βάση την εμπειρία που αποκτούν ως υπαξιωματικοί, με δυνατότητα προαγωγής σε θέσεις αξιωματικών, σύμφωνα με τις επιχειρησιακές και οργανωτικές απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας.

Άλλωστε, ανάλογες εξελίξεις υφίστανται και για αποφοίτους αντίστοιχων πανεπιστημιακών σχολών στη γενικότερη διοίκηση του κράτους.

Διερωτόμαστε, κύριε Πρόεδρε, γιατί υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση και διάκριση μεταξύ του Δημοσίου και των Ενόπλων Δυνάμεων, όταν από τη διαχρονική μας εμπειρία δεν υφίσταται καμία τέτοια επιχειρησιακή απαίτηση. Το επιχείρημα ότι «έτσι συμβαίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες», όπως επικαλείται το ΥΠΕΘΑ, δεν μπορεί να αποτελεί βάση νομοθέτησης, καθώς η αμερικανική δομή είναι πολυδιάστατη και δεν συνιστά πρότυπο για τη διάρθρωση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων ούτε της ευρύτερης ελληνικής κοινωνίας.

Άρθρο 180 Κατανομή στρατευσίμων στους Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων – Μεταφορά από έναν Κλάδο σε άλλον Κλάδο.

Ο περιορισμός των εφέδρων σε Π.Ν. και Π.Α. απειλεί ευθέως την καθημερινή υπηρεσιακή λειτουργία της Πολεμικής Αεροπορίας, και ειδικότερα την ασφάλεια πτήσεων και εδάφους, η οποία υποβαθμίζεται και τίθεται σε δεύτερη μοίρα. Η Π.Α στηρίζεται καθοριστικά στους εφέδρους για κρίσιμες λειτουργίες, όπως η διοικητική μέριμνα, η ασφάλεια αεροδρομίων, η υποστήριξη και καθαριότητα διαδρόμων, η υγειονομική κάλυψη, η χορτοκοπτική αεροδρομίων, η τροφοδοσία, η μετεωρολογία, η εναέρια κυκλοφορία και η διαχείριση αεροπορικών καυσίμων.

Με απλά λόγια, δεν θα υπάρχει επαρκής ιατρική υποστήριξη στις Πολεμικές Μοίρες, δεν θα εφαρμόζονται πλήρως οι κανονισμοί του ICAO για την καθαριότητα και την ασφάλεια των αεροδιαδρόμων, ούτε για την απομάκρυνση πτηνών, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια πτήσεων και εδάφους.

Το προτεινόμενο σχέδιο δημιουργεί σοβαρό ζήτημα ασφάλειας πτήσεων και εδάφους.

Καλούμε την πολιτική ηγεσία να λάβει σοβαρά υπόψη την ασφάλεια των μέσων, του υλικού και, κυρίως, των αεροπόρων μας.

Άρθρο 223 Ρύθμιση στρατιωτικών υποχρεώσεων στρατευσίμων, ανυπότακτων και οπλιτών που έχουν συμπληρώσει το τεσσαρακοστό έτος της ηλικίας τους.

Σύμφωνα με τον ν 3421/2005 άρθρο 57 παρ 1, Περίπου 35.000 νέοι Έλληνες ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Αντί να διευκολύνεται η σύνδεσή τους με την Πατρίδα, το πολυνομοσχέδιο αυξάνει το όριο εξαγοράς στα 40 έτη με διπλό κόστος. Το μέτρο δεν ενισχύει τη στράτευση. Αντιθέτως, εγκλωβίζει χιλιάδες νέους στο εξωτερικό και επιβαρύνει σοβαρά την κοινωνική και οικογενειακή συνοχή. Να παραμείνει το καθεστώς του νόμου 3421/2005.

Άρθρο 274 Αναγνώριση υπηρεσίας και μοριοδότηση σε γυναίκες εφέδρους.

Η θεσμοθέτηση εθελοντικής στράτευσης γυναικών αποτελεί θετικό βήμα. Όμως, η εκτεταμένη εξουσιοδότηση στον Υπουργό και τον Αρχηγό ΓΕΣ, χωρίς σαφές πλαίσιο και κοινοβουλευτικό έλεγχο, δημιουργεί ερωτήματα για τη διαφάνεια, την ισονομία και τη μακροπρόθεσμη ένταξη του έφεδρου θήλεος προσωπικού.

Ο χρόνος υπηρεσίας τους στις ΕΔ μοριοδοτείται σύμφωνα με την περ. ι) του άρθρου 1 του π.δ. 292/2001 (Α΄ 204), περί κριτηρίων επιλογής, στους διαγωνισμούς πρόσληψης ΕΠΟΠ.

Σύμφωνα με το Σύνταγμα, άρθρο 4, όλοι οι Έλληνες και όλες οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα.

Επομένως, παραβιάζεται κατάφωρα το άρθρο 4 του Συντάγματος ως προς το άρρεν εφεδρικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων.

Η εισήγηση είναι η ισονομία για όλους.

Άρθρο 299 Μεταβατικό στάδιο λειτουργίας Ταμείου Εθνικής Άμυνας, Ταμείου Εθνικού Στόλου και Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας – Τροποποίηση περ. α) παρ. 4 άρθρου 6 και προσθήκη παρ. 5, 6, 7, 8 και 9 στο άρθρο 34 του ν. 5223/2025

Η Τροποποίηση περ. α) παρ. 4 άρθρου 6 και προσθήκη παρ. 5, 6, 7, 8 και 9 στο άρθρο 34 του ν.5223/2025 που αφορά τα πρόσοδο από την αξιοποίηση της περιουσίας του ΤΕΘΑ, του ΤΕΣ και του ΤΑΑ, πλην στρατιωτικών εγκαταστάσεων Επίσης οι πόροι που προέρχονται από την καταβολή αποζημίωσης για την παραχώρηση χρήσης των στρατιωτικών οικημάτων, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών που καταβάλλονται για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και τη θέρμανση, αποδίδονται από την 1-1-2026 στο ΤΕΘΑ για τη χρηματοδότηση του σχεδίου δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ποσά από τις ανωτέρω πηγές που έχουν εισπραχθεί ή εισπράττονται από τα Γενικά Επιτελεία, το ΤΕΣ, το ΤΑΑ και τους Ειδικούς Κλάδους Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων (ΕΚΟΕΜ) των τριών Κλάδων, για το διάστημα από την 1η.1.2026 έως την έναρξη λειτουργίας του Τ.Α.Εθ.Α.

Επομένως σύμφωνα με τα αναφερόμενα στον νόμο όλα τα έσοδα από τα ταμεία πάνε στο ΤΕΘΑ του ΓΕΣ το οποίο έχει και την διαχείριση έως την ίδρυση του ΤΑΕΘΑ . Επισημαίνεται ότι η ίδρυση του ΤΑΕΘΑ καθυστερεί εδώ και 10 μήνες ενώ στο ΔΣ τους ΤΕΘΑ δεν συμμετέχει το ΠΝ και η Π.Α.

Η συγκέντρωση πόρων των Ταμείων ΤΕΘΑ, ΤΕΣ και ΤΑΑ, χωρίς σαφείς εγγυήσεις για το ΠΝ και την Π.Α δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για τη διαχείριση της περιουσίας. Αιτούμαστε συμμετοχή στο ΔΣ του ΤΕΘΑ για το ΠΝ και την Π.Α έστω και χωρίς ψήφο έως την ίδρυση του ΤΑΕΘΑ ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος της διαχείρισης των κονδυλίων των Ταμείων

Κύριε πρόεδρε κύριε Υπουργέ,

οι Ένοπλες Δυνάμεις χρειάζονται σταθερότητα, δικαιοσύνη και σεβασμό – όχι αιφνιδιασμούς.

Η μεταρρύθμιση μπορεί να προχωρήσει, αλλά με σεβασμό στο Σύνταγμα και το προσωπικό τον ενόπλων δυνάμεων της χώρας και στους ανθρώπους που το υπερασπίζονται. Οι Υπαξιωματικοί μας αποτελούν την ραχοκοκαλιά τον Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας.

Ο Πρόεδρος Ε.Α.Α.Α.
Παναγιώτης Δημητριάδης
Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α.

Δημοσίευση σχολίου

4 Σχόλια

  1. Συγχαρητήρια στο Πρόεδρο της ΕΑΑΣ!!!! Ακούει η ΕΑΑΣ, θα ξυπνήσει ο Γιαννάκης?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο υπουργος αδιαφορει ακομα και για τον εργοδοτικο συνδικαλισμο και θα ιδρωσει το αυτι του με τους υπολοιπους? Αν οντως ενεργει εκ δολου τοτε εχει και σχεδιο υπηρεσιακων αντιποινων....για οσα θυματα του προσφυγουν στην Δικαιοσυνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οταν σου λεει σχεδόν ολη η Ελλάδα μην το κανεις και σε στηριζουν αναγκαστικα για να μην χάσουν την εδρα οι βουλευτές νδ και την καρεκλα οι αρχηγοί και ελαχιστοι ασεηδες με κομπλεξ ανωτεροτητητας, αλλά εσυ επιμένεις τοτε ή εχουμε καθεστως βορειας Κορέας ή εισαι τρομερα εγωιστής. Οτι και να συμβαίνει οτι και να ψηφιστει σε 1-1,5 χρόνο θα ειστε παρελθον και εσυ υπουργέ και οι ενστολες μαριονέτες σου. Αν δεν πιστεύει το προσωπικό στην "μεταρρυθμίση" σου είναι βέβαιο οτι θα αποτύχει. Τερμα οι εξτρα ωρες στην υπηρεσία, το φιλότιμο και θα εμφανιστουν μαζικες ασθενειες και αναρρωτικες εκτος των παραιτησεων. Ολους εμας που απαξιωνετε εχουμε περάσει απο Ίμια οι παλαιοτεροι και δεκαδες ακομα δυσκολες καταστασεις ως σήμερα. Θα το βρείτε μπροστά σας πολιτικοί και ενστολες μαριονέτες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αξιότιμε κ. Πρόεδρε θα μου επιτρέψετε μια συμβουλή. Επειδή απ' ότι φαίνεται το νομοσχέδιο δεν έχει σκοπό να το πάρει πίσω, ξεκινήστε από τώρα επαφές και ενημερώστε την κ. Καρυστιανού για το έκτρωμα αυτό του παλαιοκομματισμού Δένδια, έτσι ώστε όταν έρθει στην εξουσία να είναι από τους πρώτους νόμους που θα καταργήσει (μαζί με το νόμο περί ευθύνης υπουργών) ως προϊόν ενός φαύλου, άδικου συστήματος.
    Για όποιον "έξυπνο" συνάδελφο σκεφτεί να με λοιδορήσει, τον παραπέμπω στις δημοσκοπήσεις που της δίνουν πάνω από 30% το Δεκέμβριο του 2025.

    ΑπάντησηΔιαγραφή