Ολική επαναφορά με εκσυγχρονισμό των «θαλάσσιων φονιάδων» ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ»

Ολική επαναφορά με εκσυγχρονισμό των «θαλάσσιων φονιάδων» ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ»

Το πρόγραμμα για τις φρεγάτες είναι εξίσου κρίσιμο με την απόκτηση νέων Μονάδων Επιφανείας όπως οι κορβέτες

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 13/07/2022 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Επισπεύδεται, όπως όλα δείχνουν, η διαδικασία για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ», καθώς οι αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού δεν αφήνουν περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, η απόφαση για τις ΜΕΚΟ να προηγηθεί της επιλογής νέας κορβέτας, καθώς τόσο το ΓΕΕΘΑ όσο και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού κρίνουν ότι ο εκσυγχρονισμός των συγκεκριμένων μονάδων πρέπει να προχωρήσει ως απόλυτη προτεραιότητα.

Πρόκειται, άλλωστε, για μια πολύπλοκη και ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία, αφού τα πλοία έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το ήμισυ της ζωής τους, τα πρώτα της συγκεκριμένης κλάσης, μάλιστα, εντάχθηκαν σε υπηρεσία πριν από περίπου τριάντα χρόνια και έχουν διανύσει αμέτρητα μίλια στις θάλασσες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα κανείς να μην είναι σε θέση να προβλέψει με βεβαιότητα τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν κατά την τοποθέτηση των νέων όπλων, των αισθητήρων αλλά και του συστήματος μάχης που ζητά το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ το ίδιο ισχύει και για το τελικό κόστος, το οποίο αυτήν τη στιγμή δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ακρίβεια. Πηγές του Πολεμικού Ναυτικού σημειώνουν ότι σπάνια εκσυγχρονίζονται πλοία τόσο μεγάλης ηλικίας και πολλές φορές η τοποθέτηση νέων συστημάτων κρίνεται ασύμφορη εξαιτίας των δομικών παραμορφώσεων που μπορεί να έχει υποστεί ένα πλοίο τριάντα ετών.

Οι μνηστήρες

Πριν από λίγες ημέρες, πάντως, οι αρχηγοί ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ ενημέρωσαν τον πρωθυπουργό σχετικά με την ανάγκη εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ, τονίζοντας ότι το πρόγραμμα είναι εξίσου κρίσιμο με την απόκτηση νέων Μονάδων Επιφανείας όπως οι κορβέτες. Άλλωστε, τα χρονοδιαγράμματα που πρέπει να ακολουθήσει το Ναυτικό είναι ασφυκτικά, με τις μονάδες του να δίνουν βροντερό «παρών» καθημερινά σε κάθε γωνιά του Αιγαίου αλλά και σε σημαντικές αποστολές στη Λιβύη, τον Λίβανο και όπου αλλού επιτάσσουν οι επιχειρησιακές και συμμαχικές ανάγκες της χώρας.

Στην κούρσα για το συμβόλαιο εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ φαίνεται πως προηγείται η κατασκευάστρια εταιρεία των φρεγατών κλάσης «ΥΔΡΑ», η γερμανική ΤΚΜS, που διεκδικεί το πρόγραμμα μαζί με την ολλανδική Thales. Εκτός από το πλεονέκτημα της τεχνογνωσίας, η κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών φέρεται να προσφέρει και την πιο ανταγωνιστική τιμή, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν ξεπερνά τα 500 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερις φρεγάτες. Σε απόσταση αναπνοής ακολουθεί η αμερικανική Lockheed Martin, η οποία μπορεί να ζητά το υψηλότερο τίμημα, πολύ πάνω από το όριο των 500 εκατομμυρίων, είναι όμως η μοναδική εταιρεία που έχει αναβαθμίσει φρεγάτες ΜΕΚΟ στο παρελθόν. Το γεγονός αυτό οδηγεί πολλούς στο συμπέρασμα ότι ο εκσυγχρονισμός θα κοστίσει μεν παραπάνω αλλά θα εξασφαλιστεί η τήρηση των αυστηρών προθεσμιών του χρονοδιαγράμματος. Πρόταση έχει καταθέσει και η γαλλική Group Naval, κατασκευάστρια των φρεγατών FDI Belharra, η οποία έρχεται «πακέτο» με την προσφορά της εταιρείας για κορβέτες. Ωστόσο, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία θέλουν να διαχωρίσουν τα δύο προγράμματα και έτσι, η πρόταση αυτή φαίνεται πως δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες.

Σημαντική παράμετρος για την τελική επιλογή θα είναι και η εμπλοκή των ελληνικών ναυπηγείων, με τις τρεις ενδιαφερόμενες πλευρές να έχουν ήδη ξεκινήσει επαφές με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια