Στις κρίσιμες ώρες που διανύουμε,
όπου πρέπει να είμαστε «με το δάχτυλο στη σκανδάλη», η γραφειοκρατία και η
αδράνεια καταδικάζουν τις Ένοπλες Δυνάμεις να μην μπορούν να θέσουν σε εφαρμογή
τα προγράμματα που θα βελτιώσουν τη μαχητική ικανότητά τους
του
ειδικού συνεργάτη
Και δεν μιλάμε για απόκτηση νέου
υλικού, αλλά για την υποστήριξη που θα επιτρέψει τη βέλτιστη αξιοποίηση των
οπλικών συστημάτων που έχουμε. Δεν είναι η ώρα να μπούμε στον καταλογισμό ευθυνών
για τις παραλείψεις μιας δεκαετίας, που μας έχουν φέρει στη σημερινή κατάσταση,
αλλά είναι γεγονός πως κανείς δεν έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Οι
κυβερνητικοί επίσημοι της δεκαετίας, αυτοί που υπέγραψαν τις ετήσιες
περικοπές, οι οποίες οδήγησαν σε τραγική απίσχναση τις Ένοπλες Δυνάμεις μας,
είναι οι ίδιοι που διαβεβαιώνουν τον ελληνικό λαό για το αξιόμαχο και την
αμυντική ικανότητα της χώρας. Για αποτρεπτική ισχύ ας μη μιλήσουμε καλύτερα,
γιατί πολλές από τις τραγικές ελλείψεις μας σε προσωπικό και υλικό δεν
κρύβονται. Τις γνωρίζουν και οι «απέναντι». Κι όμως, το αμυντικό δόγμα της
χώρας είναι, σύμφωνα με τα θεσμικά κείμενα, και αποτρεπτικό. Συνεπώς, κάποιοι
πρέπει να λογοδοτήσουν, αν με πράξεις ή παραλείψεις τους υπονόμευσαν την αποτρεπτική
μας δυνατότητα.
Πολεμική Αεροπορία και Πολεμικό Ναυτικό
Το θέμα είναι ότι σήμερα, με την
εξ Ανατολών απειλή να γιγαντώνεται, τα προγράμματα που θα αυξήσουν τις
διαθεσιμότητες κρίσιμων οπλικών συστημάτων δολιχοδρομούν, παρότι έχουν διατεθεί
τα απαραίτητα κονδύλια. Και, για να μη θεωρηθούμε υπερβολικοί, τονίζουμε πως
τέτοιες επισημάνσεις δεν κάνουμε μόνον εμείς. Σχετικώς προς την υποστήριξη των
εγκαταλειμμένων -πλην στρατηγικής σημασίας- μαχητικών Mirage 2000 και 2000-5,
ενώ όλα έδειχναν να έχουν πάρει τον δρόμο της υλοποίησης έπειτα από εξαετή
καθυστέρηση, με το κονδύλι εγκεκριμένο και πιστωμένο, «προέκυψε» νέα τροχοπέδη,
αν και όλα έγιναν σύμφωνα με το γράμμα το νόμου. Μαθαίνουμε από καλά πληροφορημένες
πηγές ότι, ενώ ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη νομική διαδικασία και γνωμοδότησε
θετικά σε πρώτη φάση και το Ελεγκτικό Συνέδριο, στη συνέχεια το όλο θέμα
επέστρεψε στη ΓΔΑΕΕ για την υλοποίηση των εκτελεστικών συμβάσεων. Από εδώ
αρχίζουν τα «περίεργα»...
Για κάποιον ανεξήγητο λόγο και
χωρίς να προβλέπεται, οι εκτελεστικές συμβάσεις εστάλησαν εν νέου στο
Ελεγκτικό Συνέδριο. Το ποιος το απαίτησε και για ποιον λόγο είναι άγνωστα μέχρι
στιγμής. Αντί λοιπόν να ξεκινήσει η υλοποίηση των εκτελεστικών συμβάσεων για
την αγορά των ανταλλακτικών των αεροσκαφών, οι συμβάσεις «φρέναραν» στο
Ελεγκτικό Συνέδριο, διότι δυο στελέχη της εν λόγω υπηρεσίας αποφάσισαν ότι
«υπάρχει πρόβλημα» και πρέπει να προβούν σε έλεγχο νομιμότητας, ενώ, πριν, η
ίδια υπηρεσία είχε γνωμοδοτήσει θετικά.
Είναι όντως παράδοξο το όλο ζήτημα,
και οι ίδιες πηγές ανέφεραν στο «Π» ότι η ευθυνοφοβία ορισμένων μπορεί να έχει
τραγικές συνέπειες στην ασφάλεια της χώρας. Να σημειωθεί ότι πίστωση
260.000.000 ευρώ είναι εγκεκριμένη για την υποστήριξη του στόλου των Mirage 2000,
και τα χρήματα «κάθονται».
Άλλα 56.000.000 ευρώ έχουν
εγκριθεί για την υποστήριξη των μέσων μεταφορικών αεροσκαφών C-27J (καλύτερα να
μην επεκταθούμε στο πόσα από τα αεροπλάνα αυτά πετούν… Κι όμως, ο σχετικός
διαγωνισμός ακυρώθηκε και θα πρέπει να επαναπροκηρυχθεί. Και τούτο, όταν είναι
δεδομένο ότι η δουλειά θα καταλήξει στη μοναδική ενδιαφερομένη εταιρεία, την
κατασκευάστρια των C-27J. Προκειμένου λοιπόν να ξεκινήσει η ίδια διαδικασία με
διαγωνισμό για τη FOS των C-27J Spartan με τα γνωστά αποτελέσματα, κλήθηκαν
οι φορείς, που θα επιδείξουν ενδιαφέρον με βάση μια λίστα απαιτήσεων που έχει
δοθεί από την Πολεμική Αεροπορία, να καταθέσουν τεχνικές και οικονομικές
προτάσεις ώστε να καταρτιστεί από κοινού μια βιώσιμη διαδικασία. Μια
διαγωνιστική διαδικασία, δηλαδή, η οποία θα είναι υλοποιήσιμη και δεν θα
κριθεί άγονη για άλλη μια φορά.
Σε ό,τι αφορά το Πολεμικό Ναυτικό, βασικό
ζήτημα παραμένει ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ
200ΗΝ, που είναι οι πλέον σύγχρονες κύριες μονάδες επιφάνειας του Στόλου μας.
Η Βουλή ενέκρινε 160.000.000
ευρώ για τον εκσυγχρονισμό αυτόν, όταν οι εργασίες που πρέπει να γίνουν
αποτιμώνται σε 400.000.000. Μπορεί να βρεθούμε προ της εκπλήξεως να μας μείνουν
οι φρεγάτες στις ναυπηγικές κλίνες, με τον ανάδοχο να δηλώνει αδυναμία να τις
ολοκληρώσει ή να ζητεί επιπλέον χρηματοδότηση... Μέχρι στιγμής, πάντως, έχουν
δοθεί μόλις 9.000.000 για την επιθεώρηση των μηχανών diesel, που αποτελούν μέρος
του προωστηρίου σκεύους των ΜΕΚΟ.
Ας αφήσουμε, δε, την υπόθεση των
πυραυλακάτων Super Vita, για τις οποίες έχουν πληρωθεί κονδύλια καθ' υπέρβασιν
της αξίας τους, με το Πολεμικό Ναυτικό να τις παραλαμβάνει για να τις
ολοκληρώσει το ίδιο, μια και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας μόνο καθυστερήσεις και
ανεπάρκειες έχουν να επιδείξουν...
Τέλος, όσον αφορά τα υποβρύχια,
που αποτελούν τις πλέον προηγμένες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού, ακόμη
περιμένουμε την υλοποίηση του προγράμματος των νέων τορπιλών. Το Ανώτατο
Ναυτικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει την απόκτηση 36 τορπιλών βαρέως τύπου DM-2Α4
και τον εκσυγχρονισμό μέρους των 112 παλαιοτέρων τορπιλών SUT, με μέρος των
εργασιών να γίνεται στο εργοστάσιο της Sunlight στη Θράκη. Πολλούς μήνες μετά
την απόφαση του ΑΝΣ, το πρόγραμμα είναι ακόμη σε αναμονή.
Το μόνο που έχει προχωρήσει είναι
η έγκριση πιστώσεως 13.000.000 ευρώ για προμήθεια συσσωρευτών, που θα
βελτιώσουν την κατάσταση των υπαρχουσών τορπιλών. Η υλοποίηση αναμένεται σε δύο
χρόνια, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Άλλα 10.000.000 έχουν εγκριθεί για την
απόκτηση 120 συστημάτων αντιμέτρων τορπιλών, για την αυτοπροστασία των
υποβρυχίων. Και αυτών η διάθεση αναμένει ενεργοποίηση.
Έλλειψη τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης
Στον Στρατό Ξηράς, μεγάλο
πρόβλημα παραμένει η έλλειψη τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ΤΟΜΑ), καταλλήλων
να συνεργαστούν με τα υπερσύγχρονα άρματα μάχης Leo2Α4 και Leo2Hell. Τα Μ-113
δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σημερινού πεδίου μάχης και ο προβληματισμός
είναι εντονότατος ως προς το αν είναι σκόπιμο να χρησιμοποιηθούν σε
επιχειρήσεις.
Μόνη ορατή προοπτική είναι η
επιλογή ενός αριθμού από τα Μ-2 Brantley που έχει απενεργοποιήσει» ο
αμερικανικός στρατός. Το γεγονός ότι για τα ίδια Brantley συζητούσαμε και πριν
από 15 χρόνια δείχνει εγκληματική ολιγωρία.
Τέλος, τα τροχοφόρα Μ-1117, που
έχουν καταστήσει διαθέσιμα οι Αμερικανοί, είναι χρήσιμα για την κάλυψη
αναγνωριστικών αποστολών, όμως επ’ ουδενί μπορούν να θεωρηθούν υποκατάστατο
ενός ΤΟΜΑ, όπως έχει αναφερθεί πολλές φορές στον Τύπο από κάποιους δήθεν
ειδικούς.
Έχει γίνει, εξάλλου, πολύς λόγος
για την απόκτηση νέου τυφεκίου. Ο Στρατός έχει αρχίσει να κάνει αξιολογήσεις
διάφορων διαθέσιμων τύπων, αλλά ουδεμία χρηματοδότηση έχει εγκριθεί. Θα επισημάνουμε
όμως ότι, αν πρόκειται να αντικατασταθεί το G-3, θα πρέπει να βρεθεί ένα
τυφέκιο καλύτερο από αυτό. Και κάτι τέτοιο είναι μάλλον δύσκολο... Ωστόσο,
είναι θετικό το ότι έχει διατεθεί πίστωση 6.000.000 ευρώ για την απόκτηση τυφεκίων
ελεύθερου σκοπευτή με φυσίγγια ειδικής ακρίβειας.
Στο ερώτημα για τα κακώς κείμενα
στις καθυστερήσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων, η ευθυνοφοβία είναι ο λόγος,
σύμφωνα με κύκλους πέριξ του Πενταγώνου. «Η ευθυνοφοβία κάποιων για άμεση λήψη
αποφάσεων τραυματίζει το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων» αναφέρουν με νόημα οι
ίδιες πηγές.
ΠΗΓΗ: ΤΟ
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ 22/08/2020 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
0 Σχόλια