Κρίσεις ΕΔ: Η απάντηση Παναγιωτόπουλου για τις αποστρατείες στελεχών και τους ΕΟΘ (ΕΓΓΡΑΦΟ)

Κρίσεις ΕΔ: Η απάντηση Παναγιωτόπουλου για τις αποστρατείες στελεχών και τους ΕΟΘ (ΕΓΓΡΑΦΟ)

Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Βασίλης Κεγκέρογλου και Γιώργος Φραγγίδης, με θέμα «Αποστρατείες στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων», σας γνωρίζω τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οι Αξκοί που συμπληρώνουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους που γίνονται οι κρίσεις, 35 έτη πραγματικής υπηρεσίας και τουλάχιστον 1 έτος στον κατεχόμενο βαθμό, κρίνονται υποχρεωτικά κατά τις τακτικές κρίσεις ως «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» ή «αποστρατευτέοι».

Συναφώς, κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν.4494/2017 (Α΄171), δίνεται η δυνατότητα να τεθούν εκτός οργανικών θέσεων (ΕΟΘ) Αξκοί μέχρι και το βαθμό του Συνταγματάρχη, και αντίστοιχους, για τους οποίους εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 5 έως 10, 11, πλην των παρ.11 και 12 αυτού, 12 έως 14 και 16 έως 22 του ν.2439/1996 (Α΄219), και οι οποίοι έχουν κριθεί ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους, εκτός από εκείνους που αποστρατεύονται για λόγους υγείας.

Με τη ρύθμιση αυτή, καθορίζεται λεπτομερώς το πλαίσιο της οικειοθελούς παραμονής, η διαδικασία για την ένταξή τους ως ΕΟΘ, οι θέσεις που δύνανται να καλύψουν, αλλά και το μέγιστο χρονικό διάστημα παραμονής τους ως ΕΟΘ και, κατά συνέπεια, στους Αξκούς που υποβάλλουν αναφορά επιθυμίας για παραμονή στην Υπηρεσία ως ΕΟΘ είναι εκ των προτέρων γνωστές οι προϋποθέσεις για την παραμονή τους στο θεσμό.

Οι εν λόγω Αξκοί, σύμφωνα με τον ως άνω Νόμο, κρίνονται κάθε χρόνο από τα αρμόδια Συμβούλια Κρίσεων των Γενικών Επιτελείων (ΓΕ), κατά τις τακτικές ετήσιες κρίσεις, με δυνατές κρίσεις «διατηρητέοι» ή «μη διατηρητέοι».

Ακολούθως, κατά τις τακτικές κρίσεις 2022 κρίθηκαν, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, άπαξ οι εν λόγω Αξκοί από τα Ανώτατα Συμβούλια Κρίσεων και τα Συμβούλια Προαγωγών των Κλάδων, τα οποία συγκροτήθηκαν με διαταγή των Αρχηγών ΓΕ και συνήλθαν σε τακτική σύνοδο μετά το τέλος των εργασιών του ΣΑΓΕ, ενώ περαίωσαν τις εργασίες τους εγκαίρως, όπως ορίζεται στο ν.2439/1996.

Οι σχετικοί πίνακες τακτικών κρίσεων, αφού συντάχθηκαν από τους Προέδρους των ανωτέρω Συμβουλίων, υποβλήθηκαν αρμοδίως προς κύρωση, προκειμένου να οριστικοποιηθούν. Στη διαδικασία αυτή αξιολογήθηκαν οι πίνακες διατηρητέων και μη διατηρητέων, σύμφωνα με τις προτάσεις των ΓΕ, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες ανάγκες, αλλά και την διασφάλιση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων ενός εκάστου από τους πίνακες των μη διατηρητέων.

Περαιτέρω, σύμφωνα με την υπ’αριθμ.85/27-2-2004 γνωμοδότηση του ΝΣΚ, αλλά και τη σχετική νομολογία του ΣτΕ (4311/2012, 2336/2004, 92/2003, 2305/2002, 4084/1997, 1237/1997, κ.ά.), η προθεσμία που τάσσεται στη Διοίκηση προς ενέργεια είναι ενδεικτική, παρά το χαρακτηρισμό της από το νομοθέτη ως «αποκλειστικής» ή «ρητής» ή «υποχρεωτικής», καθότι ο χαρακτηρισμός αυτός υποδηλώνει, από πλευράς του νομοθέτη, την έννοια της υπόδειξης προς τη Διοίκηση για την εκδήλωση όλων των προβλεπόμενων ενεργειών, προκειμένου να περατώσει ταχέως τη διαδικασία και εντός εύλογου χρόνου.

Πάντως, η όποια χρονική υστέρηση ήταν απολύτως επιβεβλημένη, προκειμένου να εξετασθεί από την Πολιτική Ηγεσία ότι, πράγματι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.

Σε κάθε περίπτωση, έχοντας ως γνώμονα τα ισχύοντα δημοσιονομικά μεγέθη και τους περιορισμούς της ΠΥΣ 33/2006 (Α΄213) περί προσλήψεων, η μείωση του ποσοστού των Αξκών ΕΟΘ αποβλέπει στη συνακόλουθη διεκδίκηση από το Υπουργείο Οικονομικών του μεγίστου δυνατού αριθμού εισακτέων στις παραγωγικές σχολές, στο πλαίσιο της έτι περαιτέρω μείωσης του μέσου όρου ηλικίας των ΕΔ.

Εν κατακλείδι, έπρεπε να εξασφαλισθεί, μεταξύ των πράγματι εξαίρετων σταδιοδρομικά στελεχών, η βέλτιστη συνολική πρόταση περί διατηρητέων και μη στελεχών, συνδυαστικά αλλά και επάλληλα προς κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών, ενώ η εμμονή ως προς την τήρηση των προθεσμιών, μόνο νομιμότητα δεν θα εξασφάλιζε, αφού δεν θα εξυπηρετούνταν αποτελεσματικά τα υπηρεσιακά οφέλη και κατ’ επέκταση το δημόσιο συμφέρον.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
Το σχετικό έγγραφο ΕΔΩ

Δημοσίευση σχολίου

8 Σχόλια

  1. Δε χρειάζεται εοθ.Χερια χρειάζεται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Oι Εκτος Οργανικων Θεσεων αυξανουν την ανεργια και το μισθολογικο κοστος.Ολα εχουν ενα τελος για να γινει ΑΝΑΝΕΩΣΗ ηλικιων ΕΔ-ΣΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο νόμος περί ΕΟΘ είναι η νομική ένδυση του ρουσφετιού αφού πρόκειται για διορισμό.
    Η δίκαιη λύση είναι όλοι στα 58 όπως γίνεται στους περισσότερους στρατούς στον κόσμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Άχρηστοι και πιάνουν θέσεις.. Πληρώνεις κάτι χωρίς να το χρησιμοποιείς..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ελεοςςς με τους ΕΟΘ σπίτια γρήγορα!Κάθονται και πληρωνονται!Νέα παιδιά θέλουμε στα στρατόπεδα να δουλέψουν ,μορφωμένα παιδιά με γνώσεις όχι άτομα που μπήκαν εκτός πανελληνίων εξετάσεων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η λύση για τον ΕΟθ είναι απλή, μετάθεση Έβρο ή Νησί κ να δούμε εάν θα μείνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΕΟΘ συνεπάγεται με ότι πιο άχρηστο υπάρχει στο στρατό. Άμεση αποδέσμευσή τους χθες και πάρτε νεαρους, φτάνει πια με τους ρουσφετοΕΟΘ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ότι πιο άχρηστο υπάρχει στις ένοπλες Δυνάμεις οι Ε.Ο.Θ.....Επιτελους ανανέωση στο στράτευμα γέμισε ο τόπος κηφήνες

    ΑπάντησηΔιαγραφή