Μεταγωγικά: Ο μεγάλος ασθενής των ΕΔ-Η αδυναμία της ΕΑΒ και οι εναλλακτικές λύσεις

Πώς η χώρα ξέμεινε από C-130, η αδυναμία της ΕΑΒ να «αναστήσει» τον στόλο και οι εναλλακτικές λύσεις

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 19/04/2022 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

«Φωτιά» έχουν πάρει τα γραφεία του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, όπου νυχθημερόν αξιωματικοί αναλύουν τα στοιχεία από την τακτική εικόνα των επιχειρήσεων στην Ουκρανία.

Τα πρώτα συμπεράσματα που βρίσκονται ήδη στη διάθεση της ηγεσίας επιβεβαιώνουν τις επιλογές της Ελλάδας να διατηρήσει ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις, ικανές να διεξαγάγουν «ολοκληρωτικό πόλεμο», με χρήση δηλαδή στοιχείων του Στρατού Ξηράς, της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού, όπως αυτός που βλέπουμε να διεξάγεται στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή.

Ωστόσο, μια από τις «ανησυχητικές» διαπιστώσεις είναι η αδυναμία χρήσης αεροπορικών μέσων για τη μεταφορά προσωπικού ή εξοπλισμού, η οποία παρατηρείται και στις δύο πλευρές και κρίνει σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις στα πεδία των μαχών. Και είναι «ανησυχητική», διότι σε μεγάλο βαθμό οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα.

Τα μεταγωγικά αεροπλάνα παραμένουν καθηλωμένα και ειδικά για τα C-130 δεν διαφαίνεται φως στον ορίζοντα. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως, εν καιρώ πολέμου, τα αεροσκάφη αυτά θα κληθούν να μεταφέρουν αλεξιπτωτιστές, καταδρομείς και πολεμοφόδια στην πρώτη γραμμή.

Τραγικός απολογισμός

Την ίδια ώρα, σε περιόδους ειρήνης είναι αδιανόητο να μεταφέρονται κινητήρες μαχητικών αεροσκαφών στα νησιά με πλωτά μέσα διότι δεν υπάρχει διαθέσιμο αεροσκάφος. Αν η ΕΑΒ παραδώσει εντός του 2022 τα δύο αεροσκάφη για τα οποία έχει δεσμευτεί και ένα ακόμη σταλεί στην Πορτογαλία και επανέλθει σε πτήσιμη κατάσταση ύστερα από έναν χρόνο, τότε το 2023 τα διαθέσιμα θα μετριούνται στα δάχτυλα του… ενός χεριού.

Δύο τάσεις στο Πεντάγωνο

Στη Λεωφόρο Μεσογείων υπάρχουν δύο τάσεις σχετικά με την «ανάσταση» του στόλου των μεταγωγικών C-130:

Η μία λέει επαναφορά στον αέρα πάση θυσία, έστω και αν χρειαστεί να σταλούν όλα στο εξωτερικό, ακόμη και στο Ισραήλ, όπου για να μεταφερθούν πρέπει να γίνει αποκόλληση της πτέρυγάς τους με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Άλλωστε, τόσο ο κατασκευαστής όσο και η εταιρεία που θα αναλάβει τη συντήρησή τους είναι επιφυλακτικοί για το αν οι πτέρυγες θα «ξαναταιριάξουν» στο αεροπλάνο και με τι κόστος, εξαιτίας των δομικών παραμορφώσεων που έχουν προκληθεί από τις εκατοντάδες ώρες που έχουν «γράψει» στον αέρα. Όσοι, όμως, υποστηρίζουν αυτήν τη λύση τονίζουν ότι το πρόγραμμα πρέπει να προχωρήσει «εδώ και τώρα», διότι δεν υπάρχει χρόνος για άλλες καθυστερήσεις και η χώρα μπορεί να βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων.

Η άλλη τάση επιμένει στη συντήρησή τους από την εγχώρια βιομηχανία, ώστε να μη χρειαστεί να αποκολληθούν οι πτέρυγες. Παρά το γεγονός, όμως, πως η ΕΑΒ αποτελεί πιστοποιημένο «συνεργείο» για C-130, αυτήν τη στιγμή δεν διαθέτει ούτε τη βούληση ούτε τη δυνατότητα να εκτελέσει αυτό το έργο εξαιτίας των γνωστών προβλημάτων που αντιμετωπίζει, ενώ και η διοίκηση της εταιρείας δεν δείχνει διάθεση να αναλάβει τέτοιες πρωτοβουλίες. Η εικόνα στο εργοστάσιο περιγράφεται ως «απογοητευτική» και όποιο σχέδιο για αναδιάταξη της εταιρείας, ουσιαστικά για διάσωση, δείχνει να σκοντάφτει σε εμπόδια.

Οι Αμερικανοί

Πριν από λίγες ημέρες, την ΕΑΒ επισκέφθηκε κλιμάκιο υψηλόβαθμων Αμερικανών αξιωματούχων και στελεχών της Lockheed Martin, η οποία, δεν είναι κρυφό, κρατά στη «ζωή» την εταιρεία. Η «Political» είναι σε θέση να γνωρίζει ότι διάφορα σχέδια για το μέλλον της ΕΑΒ βρίσκονται υπό συζήτηση, με επικρατέστερο αυτό που θέλει ένα ευέλικτο σχήμα με αμερικανική και ισραηλινή συμμετοχή χωρίς όμως επιπλέον επενδύσεις. Άλλωστε, η Lockheed έχει αναλάβει την κατασκευή νέων υπόστεγων και βαφείου, ενώ έχει προσφέρει προγράμματα συμπαραγωγής, αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, όμως, ενδιαφέρον για συμμετοχή έχει εκδηλώσει και ελληνική εταιρεία, η οποία φαίνεται διατεθειμένη να προσφέρει και ρευστό. Το μέλλον της ΕΑΒ βρέθηκε στο επίκεντρο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μέγαρο Μαξίμου.

Το παράδειγμα της Πορτογαλίας

Ενδιαφέρον, ωστόσο, παρουσιάζει το παράδειγμα της Πορτογαλίας, η οποία διαθέτει μια αντίστοιχη ΕΑΒ που ανήκει κατά 35% στο πορτογαλικό Δημόσιο και κατά 65% στην Embraer. Η OGMA - Industria Aeronautica De Portugal αποτελεί ένα άκρως επιτυχημένο παράδειγμα αεροπορικής βιομηχανίας, η οποία μάλιστα διαθέτει υποδεέστερες εγκαταστάσεις από την ΕΑΒ και παρ’ όλα αυτά έχει όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις από το ΝΑΤΟ και άλλους διεθνείς φορείς. Η OGMA έχει ενημερώσει την ελληνική πλευρά ότι μπορεί να συντηρήσει ένα από τα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας εφόσον η Αθήνα απαντήσει θετικά μέχρι τις 31 Απριλίου. Δυστυχώς, οι μέρες περνούν και προς το παρόν δεν φαίνεται να υπάρχει η πολιτική βούληση για τη διάσωση του υπερπολύτιμου στόλου των μεταγωγικών.

Δημοσίευση σχολίου

3 Σχόλια

  1. Όσο σε θέσεις διοίκησης μπαίνουν οι "δικοί" μας και όχι οι ικανοί να αλλάξουν πράγματα, αυτήν την κατάσταση θα έχουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συνδικαλιστές και σωματεία διαλύουν τα πάντα. Από το '81 στο ίδιο έργο θεατές. Δεν έχει μείνει τίποτε όρθιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευτυχως που εχουμε την γουρλοματα,και μας προσφερει καθημερινο γελιο με ολα αυτα που γινονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή