Πολεμική Αεροπορία: Στο «συρτάρι» τα 38 F-16 Block 50 - Τι συμβαίνει

Πολεμική Αεροπορία: Στο «συρτάρι» τα 38 F-16 Block 50 - Τι συμβαίνει

Οι σφοδρές αντιδράσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το κόστος της αναβάθμισης των F-16 Block «παγώνουν» τις διαπραγματεύσεις

ΠΗΓΗ: POLITICAL 26/11/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Για τους πρώτους μήνες του 2022 μετατίθεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η συζήτηση στην Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής σχετικά με την αναβάθμιση των 38 F-16 Block 50. Έχοντας χάσει πολύτιμο χρόνο, για ένα πρόγραμμα που θα μπορούσε να «απογειώσει» τις επιχειρησιακές δυνατότητες της 341 Μοίρας «Βέλος» και της 347 Μοίρας «Περσέας» και κατ’ επέκταση ολόκληρης της Πολεμικής Αεροπορίας, η κουβέντα τόσο στα πολιτικά πηγαδάκια όσο και στους κόλπους της Επιτροπής Εξοπλιστικών εξακολουθεί να αναλώνεται στο κόστος της σύμβασης, με την αντιπολίτευση να αφήνει αιχμές για υπερβάσεις και την κυβέρνηση να κρατά το πρόγραμμα, προς το παρόν τουλάχιστον, στο συρτάρι.

Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα περιμένει στη γωνία για να χρησιμοποιήσει το πρόγραμμα ως αντιπολιτευτικό χαρτί, στηριζόμενος σε «πληροφορίες» ότι το κόστος θα ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ. Είναι άξιο απορίας βέβαια πώς η συζήτηση στην Επιτροπή κινείται γύρω από το κόστος, όταν η Αθήνα δεν έχει στείλει ακόμη επίσημο αίτημα στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή LoR για LoA, διαδικασία απαραίτητη ώστε να ενημερωθεί για το ποσό που θα στοιχίσει η αναβάθμιση. Άλλωστε, η Ελλάδα δεν θα «αγοράσει» το πρόγραμμα από την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin αλλά από την αμερικανική κυβέρνηση, η οποία προκειμένου να το κοστολογήσει θα πρέπει να έχει στα χέρια της το ελληνικό αίτημα.

Και εδώ ερχόμαστε στο πραγματικό πρόβλημα. Στον ρόλο της Επιτροπής Εξοπλιστικών, ο οποίος δεν είναι άλλος από το να εξετάσει τη σκοπιμότητα και την αναγκαιότητα της αναβάθμισης, ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί το αίτημα που θα στείλει η Ελλάδα στις ΗΠΑ και να ακολουθήσει η αμερικανική απάντηση με το κόστος και τη διαθεσιμότητα. Όσα λοιπόν ακούγονται περί κόστους και υπερβάσεων είναι απλώς μικροκομματικά παιχνίδια στις πλάτες της Πολεμικής Αεροπορίας και των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στοιχεία που «απογειώνουν»

Στα ερωτήματα σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αναγκαιότητα, τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Με την αναβάθμιση των 83 F-16 σε Viper και των Block 50 σε Block 52+ adv. ο ελληνικός στόλος θα διαθέτει 121 υπερσύγχρονα F-16 που θα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της Αεροπορίας.

Τα 83 Viper θα διαθέτουν ραντάρ AESA και στα 38 Block 50 θα τοποθετηθεί το APG-86 (v) 9 που θα αφαιρεθεί από τα Block 52. Εκτός φυσικά από τα ραντάρ των υπό αναβάθμιση αεροσκαφών, θα αξιοποιηθούν και άλλα συστήματα, τα οποία σε διαφορετική περίπτωση θα αχρηστεύονταν. Με άλλα λόγια, συστήματα αξίας 7 εκατ. ευρώ για κάθε αεροπλάνο θα καταλήξουν στα αζήτητα, αν δεν ξεκινήσει το πρόγραμμα.

Πιο σημαντικό όμως είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει 121 αεροσκάφη με Link 16, τα οποία θα μπορούν να διαβιβάζουν εντολές και πληροφορίες από μαχητικό σε μαχητικό, ενώ θα είναι δυνατή η διαλειτουργικότητα με τα Rafale και στο μέλλον με τα F-35. Μάλιστα, τα Block 50 θα υπερέχουν σε εξέλιξη των σημερινών Block 52+ adv., καθώς θα τοποθετηθούν και νέα συστήματα στα αεροσκάφη, ενώ οι πιλότοι θα είναι εφοδιασμένοι με τις κάσκες JHMCS II, που αποτελούν πολλαπλασιαστή ισχύος για τον ιπτάμενο, αφού απεικονίζουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στο πεδίο της όρασής του.

Ακόμη, οι εργασίες που θα γίνουν στα Block 50 θα αυξήσουν την επιβιωσιμότητά τους, καθώς θα εγκατασταθούν σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης, σύστημα ειδοποίησης για εχθρικά ραντάρ, βαφή Have glass II που μειώνει το υπέρυθρο ίχνος του αεροπλάνου, ενώ με τις δομικές αναβαθμίσεις τα ελληνικά «γεράκια» θα διπλασιάσουν τον χρόνο ζωής τους, φτάνοντας ακόμη και τις 12.000 ώρες πτήσης από 6.000 που είναι σήμερα. Είναι ακόμη προφανές ότι το πρόγραμμα θα επιστρέψει μέρος της αξίας του στην Ελλάδα, αφού θα δημιουργηθούν νέα υπόστεγα και εγκαταστάσεις, είτε στην ΕΑΒ είτε στην 111 Πτέρυγα Μάχης, ενώ θα δημιουργηθούν 250 νέες θέσεις εργασίας για τα επόμενα έξι χρόνια. Πληροφορίες της «Political» αναφέρουν ότι βούληση της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι η άμεση επαναφορά του προγράμματος, το οποίο θα έρθει στην Επιτροπή της Βουλής απαλλαγμένο από υποπρογράμματα, όπως η πιστοποίηση όπλων και η αγορά σκοπευτικών ατρακτιδίων Sniper Pods.

Αντιφάσεων το ανάγνωσμα

Μετά τις Bellh@rra, τα F-16! Στην Κουμουνδούρου συνεχίζουν να αντιφάσκουν στο ζήτημα της ενίσχυσης της εθνικής άμυνας, ζητώντας από τη μια «τον αναγκαίο για την Πολεμική μας Αεροπορία εκσυγχρονισμό των F-16» και από την άλλη να λένε «όχι» σε εξοπλιστικές δαπάνες που «δεν είναι απολύτως απαραίτητες και επιβαρύνουν δυσβάσταχτα και σε αδιαφανείς διαδικασίες που τόσο έχουν κοστίσει στη χώρα στο παρελθόν», αναφερόμενοι στην επέκταση του εκσυγχρονισμού επιπλέον F-16.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια