Η νέα Μονάδα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ): Η διοίκηση-σύνθεση-πτητικά μέσα και οι προκλήσεις της

Η νέα Μονάδα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ): Η διοίκηση-σύνθεση-πτητικά μέσα και οι προκλήσεις της

Φωτό: Την Μεγάλη Πέμπτη 28 Απριλίου 2021, ο Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος επ’ ευκαιρία των Αγίων Ημερών του Πάσχα επισκέφθηκε Μονάδες της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ)-Πηγή: ΓΕΕΘΑ

Πρόσω για Ειδικές Επιχειρήσεις

Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ lsblav@gmail.com

Η διακλαδικής συνθέσεως και αποστολής Μονάδα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ), η συγκρότηση της οποίας προβλέπεται από τη νέα Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ), που δημιουργήθηκε μετά τη σχετική απόφαση του ΚΥΣΕΑ της 28ης Απριλίου 2021, αποτελεί, σε καθαρώς οργανωτικό επίπεδο, κάτι εντελώς καινούργιο, που δημιουργείται εκ του μηδενός. Αυτό γιατί σχεδόν όλα τα υπόλοιπα της ΔΕΠ ήταν λίγο-πολύ γνωστά. Οι λόγοι της συγκροτήσεώς της, η αποστολή της, η υπαγωγή της κ.λπ.

Η συγκρότηση, όμως, της ΜΑΕΕ είναι κάτι πραγματικά καινούργιο και όλοι έχουμε και τη σχετική αγωνία του πώς «θα τρέξει» το όλο εγχείρημα. Εγχείρημα που, όπως και η ΔΕΠ, αποτελεί το «πνευματικό παιδί» του νυν Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου, από τις 26 Ιανουαρίου 2018, όταν πρωτοανακοινώθηκε στη διάρκεια της τελετής εορτασμού των 60 χρόνων από τη δημιουργία της Μονάδος Υποβρυχίων Καταστροφών (ΜΥΚ) του Πολεμικού Ναυτικού, από τον τότε Α/ΓΕΕΘΑ και πρώην διοικητή της Μονάδος, Ναύαρχο ε.α. Ευάγγελο Αποστολάκη Π.Ν., στη διάρκεια της ομιλίας του - εποχή που ο Στρατηγός Φλώρος ήταν Επιτελάρχης και μετά Υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ και «έτρεχε» (σε επιτελική βάση) το όλο σχέδιο, που υλοποιείται πλέον επί των ημερών του.

ΔΙΑΚΛΑΔΙΚΗ

Η νέα ΜΑΕΕ, πάνω στο πρότυπο της αμερικανικής Special Operations Air Task Group (SOATG), είναι, ως προελέχθη, διακλαδικής συνθέσεως και αποστολής. Ο Διοικητής της είναι έμπειρος Αξιωματικός της Αεροπορίας Στρατού και το προσωπικό της, ιπτάμενο και τεχνικό, από όλους τους Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων. Τα πτητικά μέσα της Μονάδος είναι ελικόπτερα του Στρατού Ξηράς (ΝΗ-90 και CΗ-47DS Chinook) και της Π.Α. (Super Puma), όποτε απαιτηθεί. Κυρίως θα είναι ΝΗ-90 και Chinook. Η Μονάδα θα εδρεύει στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων, όπου, ως γνωστόν, εδρεύει το 2ο Συγκρότημα Αεροπορίας Στρατού (2 ΣΥΑΣ).

Μια ιδιαιτερότητα της νέας Μονάδος είναι το γεγονός ότι δεν έχει δικά της πτητικά μέσα, αλλά θα «δανείζεται» τα ελικόπτερα που θέλει για εκπαίδευση ή αποστολές από τις «μητρικές» Μονάδες αυτών: Το 2ο Τάγμα Αεροπορίας Στρατού (2ο ΤΕΑΣ) για τα ΝΗ-90 και το 4ο ΤΕΑΣ για τα Chinook, που αμφότερα εδρεύουν στο Αεροδρόμιο της Πάχης. «Απλώς», η κάθε Μονάδα θα πρέπει να διαθέτει σε καθημερινή βάση συγκεκριμένο αριθμό πτητικών της μέσων για την εκπαίδευση και τις ετοιμότητες της ΜΑΕΕ.

Αυτά τουλάχιστον ισχύουν αυτήν τη στιγμή, αλλά σε μια τέτοια νέα και πρωτόγνωρη κατάσταση για τα ελληνικά δεδομένα τα πάντα μπορούν να αλλάξουν στην πράξη. Ήδη τη Μονάδα επισκέφθηκε ο Α/ΓΕΕΘΑ την παραμονή του Πάσχα, για να ευχηθεί στο προσωπικό της.

Αξίζει να σημειωθούν δύο χρήσιμες «λεπτομέρειες»:

Πρώτον, το 4ο ΤΕΑΣ επιχειρεί με συνολικώς 25 ελικόπτερα Chinook, από τα οποία άνετα μπορεί να διατεθούν 5-6 από αυτά σε «μόνιμη» βάση (με τις προϋποθέσεις που προαναφέρθηκαν) για τις ανάγκες της νέας ΜΑΕΕ. Ιδίως τώρα, που σε λίγες εβδομάδες θα «αποδεσμευτεί» η Μονάδα από αποστολές αεροδιακομιδών λόγω της επικείμενης επιχειρησιακής αξιοποιήσεως των 2 νέων ελικοπτέρων και αεροσκαφών του ΕΚΑΒ στις αποστολές αυτές.

Επίσης, τώρα που επιλύθηκε και το ζήτημα της παραλαβής των υπολοίπων σύγχρονων ελικοπτέρων ΝΗ-90, με την υπογραφή προ μηνός της έκτης τροποποιήσεως της συμβάσεως, αναμένεται λίαν συντόμως να παραληφθούν από το 2ο ΤΕΑΣ και τα υπόλοιπα 7 ελικόπτερα, από τα οποία τα 5 (και 4 συνολικώς) είναι ΝΗ-90 Ειδικών Επιχειρήσεων, δηλαδή «κομμένα και ραμμένα» για τη σημερινή αποστολή της ΜΑΕΕ.

Επομένως, εκτιμάται βασίμως ότι αυτά τα 4 συγκεκριμένα ελικόπτερα θα διατίθενται σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα για τους σκοπούς της ΜΑΕΕ και το 2ο ΤΕΑΣ θα εκτελεί τη συνήθη αποστολή του με τα υπόλοιπα 16 ελικόπτερα, αριθμός που κρίνεται απολύτως ικανοποιητικός.

ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Δεύτερον, στο παρελθόν, διακλαδικής συνθέσεως και αποστολής αεροπορικές Μονάδες υπήρξαν (και υπάρχουν). Η 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας (353 ΜΝΑΣ) είχε πτητικά μέσα της Π.Α. (HU-16Β Albatross, Ρ-3Β Orion), ιπταμένους της Π.Α. και όλους τους χειριστές των ανθυποβρυχιακών συσκευών του Π.Ν., πετούσαν δε για λογαριασμό του Αρχηγείου Στόλου.

Η 384 Μοίρα Ερεύνης - Διασώσεως (384 ΜΕΔ) έχει τα Super Puma, κάποια από τα οποία ανήκουν στο Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ., και πληρώματα μεικτά, αποτελούμενα από ιπτάμενους της Π.Α. και συντονιστή και διασώστες / αυτοδύτες του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. Επίσης, η σημερινή Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού έχει (προσωρινώς) μεικτά πληρώματα για να πετά το μοναδικό μερικώς αναβαθμισμένο Ρ-3Β της «ενδιάμεσης λύσεως» του προγράμματος εκσυγχρονισμού που είναι σε εξέλιξη. Επομένως. εμπειρία υπάρχει.

Αυτό που δεν υπάρχει και είναι νέο είναι ότι η ΜΑΕΕ έχει Διοικητή του Στρατού, πιλότους από Στρατό και Αεροπορία, δεν έχει δικά της πτητικά μέσα και, φυσικά, έχει νέες σύνθετες αποστολές.

Όλα αυτά αποτελούν τους «κινδύνους» του νέου εγχειρήματος, αλλά ταυτοχρόνως τις προκλήσεις τους για επιτυχία. Το προσωπικό των Ε.Δ. έχει πολλές φορές στο παρελθόν αποδείξει ότι δεν κάνει πίσω σε δυσκολίες και «προκλήσεις» και η πεποίθηση είναι ότι και τώρα έτσι θα λειτουργήσει. «Βήμα πρόσθες», που είναι και το (επιτυχημένο) έμβλημα της ΔΕΠ!

ΠΗΓΗ: ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 08/05/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια