Γιατί ακύρωσαν την παραγγελία των 3 δισ. € για τις γαλλικές φρεγάτες


ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ: Το παρακάτω κείμενο κυκλοφόρησε με το χθεσινό (19/17/2020) φύλο της Εφημερίδας «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» και συντάκτη τον ΜΑΚΗ ΠΟΛΛΑΤΟ. Το ιστολόγιό μας το μετέτρεψε σε κείμενο (όπως κάνει ΠΑΝΤΑ σε άρθρα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις - Σώματα Ασφαλείας και τους Αποστράτους των) με σκοπό την ενημέρωση των Αναγνωστών μας. Τονίζεται ότι για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα. Καλή σας ανάγνωση:

Τα ερωτήματα για το ναυάγιο της πολυθρύλητης αγοράς στο παρά ένα, καθώς η επίσημη τελετή υπογραφής του deal θα γινόταν στο Παρίσι λίγο πριν από τη Σύνοδο Κορυφής της 17ης και 18ης Ιουλίου από τέσσερις υπουργούς παρουσία του πρωθυπουργού και του προέδρου της Γαλλίας

του Μάκη Πολλάτου-pollatos@protothema.gr

Σε ναυάγιο οδηγείται η συζητούμενη εδώ και περίπου 18 μήνες πολυθρύλητη αγορά δύο φρεγατών από τη Γαλλία, έπειτα από εξελίξεις στο προσκήνιο και το παρασκήνιο, καραμπόλες, δικαστικές αποφάσεις για την επιστροφή αναδρομικών ύψους 4 δισ. ευρώ στους συνταξιούχους και μια σειρά από μεταπτώσεις των χειριστών της υπόθεσης που σε άλλες στιγμές εμφανίζονταν φανατικοί υπέρμαχοι της απόκτησης των πολεμικών πλοίων και άλλοτε θεωρούσαν ότι το πρόγραμμα των φρεγατών Belh@rra είναι πολύ μακρινό σε σχέση με τις σημερινές πιεστικές ανάγκες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Παρέμβαση ξένου παράγοντα ή ακύ­ρωση της σχεδόν οριστικοποιημένης διακρατικής συμ­φωνίας για αγορά φρεγατών από τη Γαλλία λόγω της απόφασης του Συμβουλίου της Επικράτειας να δοθούν 4 δισ. ευρώ στους συνταξιούχους για παρανόμως παρακρατηθέντα αναδρομικά; Υπήρξε εμπλοκή της αμερικανικής κυβέρνη­σης και της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα στην απόφαση να μην προχωρήσει η ναυπή­γηση των δύο γαλλικών φρεγατών λίγο πριν επισημοποιηθεί η συμφωνία; Ποιος ήταν ο ρόλος της γερμανικής κυβέρνησης που συμπτωματικά, λίγες ημέρες πριν από την προγραμματιζόμενη υπογραφή του deal, ανέλαβε πρωτοβουλία να διαμεσολαβήσει ανάμεσα στην Αθήνα και την Άγκυρα με σκοπό να προλάβει μια πιθανή ελληνοτουρ­κική στρατιωτική σύγκρουση;

Η απόφαση για ακύρωση του deal αγοράς των δύο γαλλικών φρεγατών τύπου Belh@rra FDI, δηλαδή Frigate Defenceand Intervension) φαίνεται ότι ελήφθη από την Ελληνική κυβέρνηση στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, την ώρα που ακόμη και ανώτατα στελέχη του υπουργείου Εθνικής Άμυνας θεωρούσαν ότι η τελική επικύρωση της συμφωνίας -και μά­λιστα σε ανώτατο επίπεδο- είναι θέμα ολίγων ημερών!

«Στα 3 δισ. ευρώ το κόστος του deal για τις δύο γαλλικές φρεγάτες» ανέφεραν πρόσφατοι πρωτοσέλιδοι τίτλοι των ελληνικών εφημερί­δων που έπεσαν έξω. Κι όμως, στο παρασκή­νιο φαίνεται ότι εδώ και καιρό κυοφορούνταν εξελίξεις που τελικά οδήγησαν στη ματαίωση του προγράμματος.

Μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους ήταν το κόστος του προγράμματος. Το καλο­καίρι του 2019 ο προϋπολογισμός για την αγορά των δύο φρεγατών ανερχόταν σε πε­ρίπου 2 δισ. ευρώ. Λίγους μήνες μετά, τον Οκτώβριο του 2019, όταν έγινε η κοπή πρώτου χάλυβα για τις Belh@rra παρουσία του τότε Αρχηγού ΓΕΝ Ναυάρχου Νικολάου Τσούνη -τον οποίο οι Γάλλοι είχαν βάλει... εκ δεξιών της υπουργού τους για θέματα Άμυνας Φλοράνς Παρλί- το κόστος έφτασε στα 2,4 δισ. ευρώ. «Όμως, τα προσφερόμενα πλοία ήταν σχεδόν άοπλα», λέει στο «ΘΕΜΑ» ενημερωμένη πηγή και εξηγεί: «Όταν στη συζήτηση μπήκαν οι πύραυλοι Scalp Naval, τους οποίους το Παρίσι αποδεσμεύει μόνο για τους ευρισκόμενους στην πρώτη γραμμή συμμάχους της Γαλλίας, οι τιμές αυξήθηκαν». Στο πιθανό ερώτημα γιατί δεν μπορούσε να επιλεγεί ένα φθηνότερο όπλο και όχι οι γαλλικοί στρατηγικοί πύραυλοι -αντίστοιχοι των αμερικανικών πυραύλων Cruise Tomahawk- η απάντηση είναι ότι χωρίς τους Scalp Naval δεν μπορούσε να υπογραφεί διακρατική συμφωνία και παράλ­ληλα συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας της Ελλάδας με τη Γαλλία. Τα συγκεκριμένα στρατηγικά βλήματα θα καθιστούσαν τις Ελληνικές Belh@rra πρώτο στόχο του αντίπαλου Ναυτικού και γι’ αυτό απαιτούνταν προστασία με ισχυρά αντίμετρα, τα οποία οι Γάλλοι τιμο­λογούσαν επιπλέον με το επιχείρημα ότι στο δικό τους Ναυτικό για τα βλήματα αυτά χρη­σιμοποιούνταν ναυτικοί σχηματισμοί παρου­σία και αεροπλανοφόρου... Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, το κόστος εκτοξεύτηκε περίπου στα 3,2 δισ. ευρώ για την αγορά των δύο φρεγατών Belh@rra, με τα όπλα τους στη συμφωνημένη διαμόρφωση! Το κόστος αυτό θεωρούνταν απαγορευτικό για τις δυνατότητες της Ελληνικής οικονομίας. Άλλωστε και ο υφυπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, που είχε αναλάβει να εξοικονομήσει κονδύλια και να βρει τους πόρους για την αγορά των φρεγατών, είχε διαμηνύσει ότι τα δημόσια οικονομικά δεν αντέχουν τη χρημα­τοδότηση ενός προγράμματος που θα υπερ­βαίνει τα 3 δισ. ευρώ!

Σε αυτό το σταυρόλεξο ήρθε να προστεθεί την Τρίτη και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για επιστροφή στους συνταξιούχους αναδρομικών ύψους περί τα 4 δισ. ευρώ. Με δεδομένη την απόφαση του Πρωθυπουρ­γού για επιστροφή των περικοπών που κριθήκαν αντισυνταγματικές η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έθεσε βέτο στην αγορά των φρεγατών με το αιτιολογικό ότι τα χρήματα δεν μπορούν να συγκεντρωθούν. «Πρόκειται για τον ορισμό του ηθικού κινδύνου, οι δικαστικοί πρέπει να καταλάβουν ότι δεν υπάρχουν λεφτόδεντρα», λέει παράγοντας με γνώση των διαβουλεύσεων. Επί της ουσίας, η κυβέρνηση εκλήθη να αποφασίσει μεταξύ δύο δημοσίων αγαθών. Συντάξεις ή φρεγάτες; Βούτυρο ή κανόνια; «Η άμυνα είναι ένα δη­μόσιο αγαθό και οι συντάξεις ένα άλλο δημό­σιο αγαθό. Μπορείς να αντικαταστήσεις το ένα με ένα άλλο» αναρωτιέται οικονομικός παράγοντας.

Η δεύτερη παράμετρος που οδήγησε στην ακύρωση της αγοράς των γαλλικών φρεγατών ήταν η χρονική διάρκεια του προγράμματος και η αναμενόμενη παραλαβή του πρώτου πολεμικού πλοίου περί τα τέλη του 2024 με αρχές του 2025. «Τα τουρκικά πλοία δεν θα έρθουν το 2024. Κάποιος πρέπει να τα αναχαιτίσει τώρα και τα 3 δισ. δεν μας περισσεύουν, πρέπει να δούμε τις προτεραιότητες λέει συνεργάτης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Επιπλέον, όπως τονίζει ανώτατος κομματικός παράγοντας της ΝΔ, στην κατάσταση που βρίσκονται οι Ένοπλες Δυνάμεις απαιτείται η άμεση εκταμίευση περίπου 1,5 δισ. για να λυθούν προβλήματα και να γίνουν προμήθειες ανταλλακτικών για να αυξηθεί η διαθεσιμό­τητα στα υπάρχοντα οπλικά συστήματα.

Με τα δεδομένα αυτά, ο πρωθυπουργός αποφάσισε να ανακοινωθεί στη γαλλική κυβέρνηση ότι η συμφωνία για την απόκτηση των γαλλικών φρεγατών δεν μπορεί να προ­χωρήσει τώρα. Όπως μεταφέρουν αξιόπιστοι παράγοντες, ακυρώθηκε σχεδόν την τελευταία στιγμή η επίσημη τελετή υπογραφής του deal που θα γινόταν στο Παρίσι λίγο πριν από τη Σύνοδο Κορυφής της 17ης και 18ης Ιουλίου από τέσσερις υπουργούς παρουσία του Πρω­θυπουργού και του προέδρου της Γαλλίας! «Είναι σαν να γυρίσαμε την πλάτη στον Εμανουέλ Μακρόν», παρατηρεί διπλωματική πηγή και προσθέτει ότι η ματαίωση της αγοράς μπορεί να προκαλέσει αδιευκρίνιστες περιπλοκές στις σχέσεις της Ελλάδας με τη Γαλλία. «Με την τιμή που πουλούσαν σε εμάς δύο φρεγάτες εκείνοι θα αγόραζαν πέντε για το δικό τους Πολεμικό Ναυτικό», υποστηρίζει άλλος αξιωματούχος.

Εκ των υστέρων ακούγονται πολλές δικαιολογίες για το ναυάγιο. Δεν έπρεπε να είχαν ληφθεί εξαρχής υπ’ όψιν και το όλο πρόγραμ­μα να είχε σχεδιαστεί σε άλλη βάση;

Μένει να αποδειχτεί αν πρόκειται για οριστική ακύρωση της ελληνικής συμμετοχής στο πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών Belh@rra από τα Ναυπηγεία της Λοριάν στη Βρετάνη ή για ένα ακόμη επεισόδιο στο θρίλερ της αγοράς των γαλλικών φρεγατών από το Πολεμικό Ναυτικό. Και το όποιο αποτέλε­σμα θα δείξει αν η Αθήνα έχει να περιμένει βοήθεια στα Ελληνοτουρκικά από τρίτες χώρες έναντι ανταλλαγμάτων που πιστοποιούν το δόγμα ότι οι συμμαχίες και οι διεθνείς σχέσεις είναι «pure business».

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 19/07/2020 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Δημοσίευση σχολίου

1 Σχόλια

  1. "δικαστικές αποφάσεις για την επιστροφή αναδρομικών ύψους 4 δισ. ευρώ στους συνταξιούχους"

    Αυτό κι αν είναι αιτία για την ακύρωση της αγοράς!!! Από εδώ σε έχω από εκεί σε έχω....στα αναδρομικά σε πάω, καημένε συνταξιούχε θα έχεις και το βάρος του αφοπλισμού της χώρας σου !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή