Η τουρκική βιομηχανία και τα κουφάρια από τανκς και πυροβόλα

Η «λαμπερή» τουρκική αμυντική βιομηχανία χάνει την λάμψη της, με τον ίδιο τον υπουργό άμυνας της χώρας να παραδέχεται ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνη της

Του Χρήστου Μαζανίτη

Με την υπόθεση της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας και τα πολυδιαφημιζόμενα αλλά όχι και πραγματικά προγράμματα έχουμε ασχοληθεί αρκετές φορές στο enikos.gr αποδομώντας την εικονική πραγματικότητα που επιχειρεί να προωθήσει η τουρκική προπαγάνδα μέσω των πλήρως ελεγχόμενων μέσων ενημέρωσης. Δύο από τα πιο πολυδιαφημιζόμενα project είναι αυτά του εθνικού άρματος ALTAY και του εθνικού πυροβόλου FIRTINA.

Για το ALTAY η Άγκυρα επιμένει ότι πρόκειται για ένα εξ ολοκλήρου σχεδιασμού και ανάπτυξης τανκ. Οι προσπάθειες που έκανε για αγορά δικαιωμάτων παραγωγής κινητήρων και κιβωτίου ταχυτήτων από την Γερμανία δεν ευοδώθηκαν.

Στα χαρτιά το τουρκικό άρμα μάχης είναι πολλά υποσχόμενο. Φέρει κανόνι των 120mm της γερμανικής Rheinmetall, παρόμοιο με αυτό που φέρουν τα Leopard, έχει επίσης ένα 50άρι πυροβόλο και μηχανή 1.500 ίππων… στα χαρτιά. Μόνο που του λείπουν δύο βασικά χαρακτηριστικά… κινητήρας και κιβώτιο ταχυτήτων.

Πριν από ένα χρόνο όλα της τα προβλήματα έδειχναν να βρίσκουν λύση στην Νότια Κορέα και την Hyundai Rotem. Τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν περισσότερο λόγια των Τούρκων παρά ουσία. Κι αυτό διότι η προμήθεια αμιγώς νοτιοκορεατικής ανάπτυξης κινητήρα και κιβωτίου δεν ταιριάζει στα δύο τεθωρακισμένα, με το κυρίως πρόβλημα να εντοπίζεται χωροταξικά στο ρεζερβουάρ. Κάτι που σχεδιαστικά δεν είναι καθόλου απλό πρόβλημα αφού επηρεάζει

Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και με το αυτοκινούμενο (Α/Κ) πυροβόλο FIRTINA. Πρόκειται για αντίγραφο της νοτιοκορεατικής Samsung Techwin που παράγει το K9 Thunder.

Η Τουρκία το 2000 υπέγραψε συμφωνία ύψους 1 δις για την συμπαραγωγή του Α/Κ με τα πρώτα 60 να κατασκευάζονται στην Κορέα και τα υπόλοιπα 221 στην Τουρκία. Μόνο που κινητήρες και κιβώτια ήταν εισαγωγής από την Γερμανία. Κάπως έτσι το δεύτερης γενιάς Α/Κ πυροβόλο έμεινε… κουφάρι.

Το πρόγραμμα ALTAY τρέχει από το 2005! Κι αν από τότε έχει στοιχήσει εκατοντάδες εκατομμύρια στον τουρκικό προϋπολογισμό, για την τουρκική κυβέρνηση δεν υπάρχουν ευθύνες. Κι αυτό διότι η ανάπτυξη των «δύο» πραγματοποιείται από τις εταιρείες TUMOSAN και BMC.

Η TUMOSAN είναι εταιρεία του ομίλου ALBAYRAK, του γαμπρού του Ερντογάν που παράγει και τα Bayraktar. Η BMC ιδρύθηκε το 1964 με τότε συμμετοχή 26% της Βρετανικής British Motor Corporation και πλέον ανήκει κατά 51% σε τουρκικά συμφέροντα και 49% στο Κατάρ. Ιδιοκτήτης της εμφανίζεται ο επιχειρηματίας Ethem Sancak, από τους πιο ορκισμένους πιστούς στον Ερντογάν, ο οποίος έχει και τον τηλεοπτικό σταθμό STAR, που στηρίζει βέβαια την κυβέρνηση.

Στις 22 Νοεμβρίου, όμως, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ παραδέχθηκε δημόσια την γύμνια της πολυδιαφημιζόμενης τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, χρεώνοντας την αποτυχία στους… ξένους.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό παραδέχθηκε ότι και τα δύο προγράμματα είναι στον αέρα εξαπολύοντας επίθεση στις ξένες χώρες που δεν τους δίνουν όσα χρειάζονται για να ολοκληρώσουν το έργο τους. «Δυστυχώς, αυτή η διαδικασία έχει επηρεαστεί αρνητικά και έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις λόγω φραγμών που υψώθηκαν από ορισμένες χώρες» ανέφερε.

Τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέλαβαν να επικοινωνήσουν το νέο αφήγημα της κυβέρνησης Ερντογάν ότι μες στο 2023 θα έχει βρεθεί λύση. Κι ενώ από την Γερμανία έχει κλείσει η πόρτα λόγω κυρώσεων, ισχυρίζονται ότι έχει επιτευχθεί συμφωνία RENK America και Allison Transmission με έδρα τις ΗΠΑ, όπως αποκαλύπτει ο ιστότοπος Nordic Monitor.

Σύμφωνα με τον Ακάρ, οι συνομιλίες με τους Αμερικανούς έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο. «Κάνουμε κάθε προσπάθεια. Τους λέμε ότι πρέπει να μας δώσετε αυτούς τους κινητήρες», είπε στους νομοθέτες την περασμένη εβδομάδα.

ΠΗΓΗ: enikos.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια