Μπορεί η Τουρκία να κατασκευάσει ένα πραγματικά δικό της άρμα μάχης; Η λύση «Φρανκεστάιν»…

Μπορεί η Τουρκία να κατασκευάσει ένα πραγματικά δικό της άρμα μάχης; Η λύση «Φρανκεστάιν»…

Του Χρήστου Μαζανίτη

Το 2019 Τούρκοι αξιωματούχοι ανακοίνωσαν ένα φιλόδοξο διετές πρόγραμμα κατασκευής του εγχώριου άρματος μάχης με το όνομα ALTAY. Έχουμε φτάσει στο 2021, την χρονιά «μηδέν» και το ερώτημα είναι κατά πόσο είναι πιθανό να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος;

Κλικ για μεγέθυνση:

Η Άγκυρα επιμένει ότι πρόκειται για ένα εξ ολοκλήρου σχεδιασμού και ανάπτυξης άρμα. Μόνο που του λείπουν δύο βασικά χαρακτηριστικά… κινητήρας και κιβώτιο ταχυτήτων.

Οι προσπάθειες που έκανε για αγορά δικαιωμάτων παραγωγής κινητήρων και κιβωτίου ταχυτήτων από την Γερμανία δεν ευοδώθηκαν. Κι έτσι η λύση φαίνεται ότι ίσως έρθει από την νοτιοκορεατική Hyundai Rotem, με την οποία βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις.

Στα χαρτιά το τουρκικό άρμα μάχης είναι πολλά υποσχόμενο. Φέρει κανόνι των 120mm της γερμανικής Rheinmetall, παρόμοιο με αυτό που φέρουν τα Leopard, έχει επίσης ένα 50άρι πυροβόλο και μηχανή 1.500 ίππων… στα χαρτιά.

Οι Τούρκοι μηχανικοί έχουν δοκιμάσει τα πάντα. Έχουν αντιγράψει μηχανές, συστήματα, κιβώτια, όμως το αποτέλεσμα παραμένει απογοητευτικό. Όπως στην περίπτωση των ελικοπτέρων ΑΤΑΚ Τ-129, που το σχέδιο ήταν ιταλικό και οι κινητήρες αμερικανικής προέλευσης, έτσι και σε αυτή την περίπτωση του ALTAY, η αγορά «έτοιμων λύσεων» φαντάζει ως μονόδρομος για να περισωθεί ότι δύναται από το γόητρο της διαφημιζόμενης αυτάρκους εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Αλλά και πάλι, ακόμη και η λύση από την Νότια Κορέα δεν είναι στρωμένη με ροδοπέταλα, αφού ο κινητήρας και το κιβώτιο μετάδοσης που χρησιμοποιεί το μοντέλο τους Κ2, προέρχεται από γερμανικό σχέδιο και είναι αμφίβολο εάν θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν δικαιώματα εξαγωγής στην Τουρκία. Και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στην περίπτωση των ΑΤΑΚ Τ-129 δεν μπόρεσε ποτέ να εκπληρώσει το συμβόλαιο εξαγωγής προς το Πακιστάν, αφού δεν είχαν τα δικαιώματα και τις σχετικές άδειες από τις ΗΠΑ.

Προσπαθώντας να βγει από το αδιέξοδο των μεγαλεπήβολων επιδιώξεων, η τουρκική εταιρεία BMC (ιδρύθηκε το 1964 με τότε συμμετοχή 26% της Βρετανικής British Motor Corporation και πλέον ανήκει κατά 51% σε τουρκικά συμφέροντα και 49% στο Κατάρ) παρουσίασε μία λύση – Φρανκεστάιν. Είναι η ίδια εταιρεία που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του ALTAY, που δεν φαίνεται να προχωρά.

Το ονόμασαν σαν «υβριδικό» τανκ και παρουσιάστηκε ενώπιον του υπουργού άμυνας, Χουλουσί Ακάρ, στις 23 Ιανουαρίου. Στην ουσία πρόκειται για πρώτης γενιάς Leopard, στα οποία έχουν προσαρμόσει πύργο τουρκικής κατασκευής. Στόχος είναι να πάρουν τα 300 παλιά LEOPARD που διαθέτουν και να τα «εκσυγχρονίσουν», με καινούριο πύργο και επί μέρους αισθητικές επεμβάσεις, αμφιβόλου επιχειρησιακού αποτελέσματος.

ΠΗΓΗ: enikos.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια