Το φιάσκο στον Σκαραμαγκά, το παρασκήνιο με τις φρεγάτες και τα «δώρα» των Αμερικανών

Το φιάσκο στον Σκαραμαγκά, το παρασκήνιο με τις φρεγάτες και τα «δώρα» των Αμερικανών

Η εμπλοκή στο deal για τις νέες φρεγάτες προκάλεσε την αποτυχία της ιδιωτικοποίησης, έρχεται νέα αμερικανική πρόταση

 

Επιχείρηση ανασύνταξης δυνάμεων από την κυβέρνηση και τον ειδικό διαχειριστή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά βρίσκεται σε εξέλιξη μετά το φιάσκο στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησης, όπου προσφέρθηκαν μόλις 15 εκατ. ευρώ για το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ανατολικής Μεσογείου.

 

Καλά πληροφορημένες πηγές τονίζουν, όμως, ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχει προοπτική πώλησης των ναυπηγείων με ικανοποιητικό τίμημα, εάν πρώτα δεν οριστικοποιηθεί η συμφωνία της κυβέρνησης με τους Αμερικανούς για τις νέες φρεγάτες, για τις οποίες, όπως αναφέρουν πληροφορίες του «Σin», η αμερικανική πλευρά ετοιμάζει βελτιωμένη πρόταση.

Η αστοχία και η χαμηλή προσφορά

 

Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η προσπάθεια εκποίησης των στοιχείων ενεργητικού των ναυπηγείων, πριν αποκτήσει δεσμευτικό και οριστικό χαρακτήρα η συμφωνία της κυβέρνησης με τη Lockheed Martin για τις τέσσερις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού ήταν μια άστοχη πρωτοβουλία από την πλευρά της κυβέρνησης, καθώς, στην πραγματικότητα, μόνο από αμερικανικής πλευράς θα μπορούσε να προσφερθεί ένα τίμημα αντάξιο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά με τον απαράβατο όρο ότι η συναλλαγή θα συνδεόταν με το μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα των νέων φρεγατών.

 

Κάτι που αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος του διαγωνισμού, αφού ο όμιλος του εφοπλιστή Πριόβολου, παρότι έκανε λόγο για ένα επενδυτικό πρόγραμμα 700 εκατ. ευρώ, πρόσφερε στο διαγωνισμό μόλις 15 εκατ. ευρώ, ποσό που κρίθηκε απαράδεκτα χαμηλό από τη συνέλευση των πιστωτών του ναυπηγείου (Δημόσιο, Τρ. Πειραιώς, Σωματείο Εργαζομένων), με αποτέλεσμα να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός.

 

Θα μπορούσε να είχε διαφορετική εξέλιξη η διαδικασία; Πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν τους σχεδιασμούς της αμερικανικής πλευράς υπογραμμίζουν ότι η DFC, δηλαδή η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα, έγκαιρα και δημόσια είχε δηλώσει την πρόθεσή της να χρηματοδοτήσει την εξαγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από την ONEX, κάτι που θα οδηγούσε και σε ένα πολύ πιο ικανοποιητικό τίμημα στο διαγωνισμό. Μάλιστα, σχετικές διαβεβαιώσεις είχε δώσει ο επικεφαλής της DFC, Άνταμ Μπέλερ, κατά την επίσκεψή του το φθινόπωρο στην Αθήνα, όπου είχε συνάντηση και με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

«Κλειδί» οι φρεγάτες

 

Όμως, φαίνεται ότι στον χρόνο που μεσολάβησε ως τον Δεκέμβριο, δεν ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις με τους Αμερικανούς για τις φρεγάτες, ενώ προκηρύχθηκε πρόωρα ο διαγωνισμός για την εκποίηση των στοιχείων ενεργητικού του αμυντικού τμήματος των ναυπηγείων, με αποτέλεσμα να «παγώσουν» οι κινήσεις των Αμερικανών. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές που γνωρίζουν τον προβληματισμό που επικράτησε στην Ουάσιγκτον, ήταν πρακτικά αδύνατο για την DFC να χρηματοδοτήσει την εξαγορά ενός ναυπηγείου, με την προοπτική, έστω και ασθενή, αυτό να μπει σε συμπαραγωγή γαλλικών ή ολλανδικών φρεγατών.

 

Η κυβέρνηση έχει λάβει ήδη μία βελτιωμένη προσφορά για τις φρεγάτες, η οποία προβλέπει κατασκευή των τριών από τις τέσσερις στην Ελλάδα, διαμόρφωση των οπλικών και άλλων συστημάτων σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ναυτικού, ελκυστικό τίμημα και όρους χρηματοδότησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η αμερικανική πλευρά θεωρούσε μέχρι πρόσφατα ότι αυτή η προσφορά θα «σφράγιζε» τη συμφωνία με την Αθήνα, αλλά στην πορεία δεν υπήρξε ικανοποιητική πρόοδος στις διαπραγματεύσεις. Όχι μόνο αυτό, αλλά για λόγους διπλωματικών ισορροπιών, η ελληνική κυβέρνηση άφησε ξανά ανοικτό το ενδεχόμενο να καταλήξει τελικά στις γαλλικές φρεγάτες, ενώ εμφανίσθηκε με αξιώσεις στη συζήτηση για τη μεγάλη προμήθεια και ολλανδική εταιρεία.

 

Από την Ουάσιγκτον είναι έτοιμοι, σύμφωνα με πληροφορίες, να δώσουν τέλος σε αυτές τις συζητήσεις με μια πρόταση που, όπως χαρακτηριστικά λέγεται, η ελληνική κυβέρνηση θα είναι αδύνατο να αρνηθεί: να κλείσει η συμφωνία για την προμήθεια με συμπαραγωγή και των τεσσάρων φρεγατών στην Ελλάδα. Αυτή η πρόταση θα αύξανε σημαντικά την εγχώρια προστιθέμενη αξία και θα ήταν πολύ δύσκολο να βρει ανταγωνισμό από ευρωπαϊκής πλευράς. Σε αυτή την περίπτωση, θα αυξανόταν σημαντικά και η αξία των ναυπηγείων, που θα αποκτούσαν μεγάλες και βέβαιες ταμειακές ροές, κάτι που θα διευκόλυνε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού με ένα σαφώς υψηλότερο τίμημα, που θα μπορούσε, υπό όρους, να ξεπεράσει και τα 100 εκατ. ευρώ.


ΠΗΓΗ: sofokleousin.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια